Volkswagen ha confirmat aquest dijous la seva intenció de portar a Martorell la fabricació d’un vehicle compacte elèctric a la planta de Martorell a partir del 2025 i un model SUV a la fàbrica de Pamplona. Així ho han explicat els principals directius de la marca en una roda de premsa des de Wolsfburg, on el consorci té la seu principal. Volkswagen ha deixat clar que els plans queden subjectes “a les condicions generals i els incentius governamentals” per desenvolupar aquests projectes. Precisament, la Comissió Europea ha donat aquest dijous llum verda a les ajudes públiques de 3.000 MEUR al Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE) del vehicle elèctric i connectat.
Es tracta d’un dels eixos del pla de recuperació del govern espanyol i que estarà finançat en part pel fons de recuperació europeu. Brussel·les ha aprovat l’ajuda perquè permetrà “accelerar la transició a una mobilitat més sostenible i connectada” i després de constatar que “no distorsiona la competència”. En l’avaluació de l’esquema d’ajudes, la Comissió Europea ha conclòs que és “necessari per facilitar” la inversió en R+D+I, així com en la protecció mediambiental amb mesures d’eficiència energètica, entre d’altres.
Pel que fa a la resta del grup, Volkswagen ha assegurat que electrificarà encara més les seves plantes europees per convertir-se en el líder del mercat mundial de la mobilitat elèctrica el 2025. Les inversions en transformació elèctrica s’elevaran fins als 89.000 milions d’euros en cinc anys, més de la meitat del total per tal d’aconseguir que el 2026 “un de cada quatre vehicles venuts tingui un sistema de propulsió elèctric”.
Els mateixos dirigents i treballadors de Seat havien posat en dubte el futur de la fàbrica d’automoció més gran de Catalunya en cas de quedar-se sense un model zero emissions per fabricar. Per exemple, el president del comitè d’empresa i membre del Consell Supervisor de Volkswagen, Matías Carnero, va assegurar en diverses ocasions que “si Seat no fa el cotxe elèctric té els dies comptats”. La confirmació de VW arriba en un context de crisi de subministraments per al sector de l’automoció que també afecta la planta de Martorell, que s’ha vist obligada a aturar la producció per l’escassetat de semiconductors i a presentar un ERTO, que pot afectar fins a 1.276 treballadors de tota la companyia al dia.
Reacció del MHP Aragonès
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha celebrat l’anunci de Volkswagen i ha assegurat que “Catalunya és motor i referent de la transició cap a la mobilitat sostenible”. En una piulada, el president de la Generalitat ha comentat que l’anunci suposa “un gran impuls” i ha recordat que el projecte compta amb la previsió de “nous models, concebuts i dissenyats a Catalunya i amb una inversió de 5.000 milions d’euros fins al 2025”. La multinacional alemanya ha explicat els seus plans en una roda de premsa des de la seva seu a Wolfsburg.