Dimecres, 22 de gener del 2025

Villaseca reitera al Parlament que Gas Natural no havia de comunicar a l’Ajuntament el tall de llum a l’àvia de Reus

|

ACN

El conseller delegat de Gas Natural, Rafael Villaseca, va reiterar ahir davant la Comissió d’Empresa i Coneixement del Parlament que la companyia no està obligada a comunicar amb antelació als ajuntaments els talls de subministrament elèctric per impagament, tal i com preveia la Llei contra la pobresa energètica per evitar casos com el de l’àvia que va morir el passat mes de novembre a Reus.

Villaseca va tornar a descarregar responsabilitats cap a la Generalitat i cap als serveis socials reusencs per aquests fets. Entén que el protocol previst dins la llei perquè les empreses comuniquin prèviament els talls als consistoris no ha estat aprovat i, per contra, són els serveis socials els responsables d’advertir la companyia de situacions de vulnerabilitat. La majoria de grups del Parlament, excepte PP i C’s, han retret al conseller delegat de Gas Natural l’incompliment de la llei així com la manca de sensibilitat social a l’hora d’abordar aquests casos.

Dos mesos i mig després de la mort de l’àvia de Reus –provocat per l’espelma que l’il·luminava després que Gas Natural li tallés el subministrament per impagament sense avisar els serveis socials-, el màxim responsable de la companyia va comparèixer a la Comissió d’Empresa i Coneixement del Parlament mantenint gairebé invariables els seus arguments. El compliment dels termes de la Llei contra la pobresa energètica, suspesa parcialment pel Tribunal Constitucional, es va convertir en l’eix principal sobre el qual va girar la compareixença.

La norma obliga les companyies a comunicar prèviament als serveis socials els talls d’electricitat per impagament. Al respecte, s’apuntava la necessitat de desenvolupar un protocol, que va elaborar l’Agència Catalana del Consum. Però les elèctriques no el reconeixen, perquè asseguren que no ha estat aprovada per la Generalitat a través dels canals reglamentaris. Després que la patronal elèctrica –on s’inclou Gas Natural- l’intentés recórrer sense èxit, un jutjat de Barcelona el va deixar en suspens setmanes després del cas de Reus arran d’un nou recurs d’Endesa.

“Les coses s’haurien d’haver fet d’una altra manera”, va assegurar Villaseca, tot reclamant una normativa “clara i obligatòria” sobre la necessitat d’informar prèviament els serveis socials perquè determinin si els talls de subministrament afecten persones o famílies en situació de risc. Davant del que, consideren, la manca d’un protocol que sigui actualment d’obligat compliment, l’empresa creu que són els ajuntaments els que han de comunicar-los aquests casos. “Ens informen de clients vulnerables i ens abstenim de tallar la llum a l’espera que els serveis socials atenguin la situació concreta”, va preciar. I així, assegura, van actuar en el cas de Reus: sense informar els serveis socials. “És el sistema que venim utilitzant. És el que funciona a tota Europa”, s’escudava.

Villaseca va defensar la necessitat de col·laborar amb els serves socials com “l’únic camí viable” per resoldre aquests problemes. Va explicar que, per iniciativa pròpia, s’han concretat convenis de col·laboració amb els ajuntaments per garantir una cobertura de clients vulnerables i millorar l’intercanvi d’informació. El passat dimarts van presentar un pla –dotat amb 4,5 milions d’euros- per millorar la coordinació i actuar davant aquests casos. En el cas concret de Reus, ha intentat també defensar aquest model tot concretant que, en col·laboració amb l’Ajuntament de Reus, des de l’any 2014 s’ha actuat en 213 casos de clients vulnerables, 134 aquest 2016. “A tots se’ls subministra energia”, precisava. Però dins d’aquesta estadística no figurava l’àvia del carrer Santa Anna. I no hi era, segons el propi Villaseca, perquè els serveis socials municipals no van informar de la seva situació, tot i que ja es feien càrrec d’assumir el rebut de l’aigua.

La intervenció de Villaseca va ser rebuda amb crítiques per la majoria de grups parlamentaris. Des de Junts pel Sí, el diputat Jordi Monell recordava al responsable de Gas Natural que, la Llei contra la pobresa energètica és prou “clara i explícita” en el sentit que les empreses hagin de demanar un informe als serveis socials municipals prèvia el tall de subministrament per impagament. També des del PSC, el diputat Jordi Terrades apuntava la necessitat de desenvolupar un reglament com a figura de major rang legal que un protocol, però al mateix temps ha exigit a les elèctriques, per un “principi de prudència” que consultin els serveis socials abans de prendre mesures. Més contundent es mostrava el diputat de Catalunya Sí Que Es Pot, Marc Vidal, qui qualificava  d'”indigne” el comportament de les elèctriques i els ha retret les acusacions al Govern. “Només vostès són els responsables”, etzibava Joan Garriga de la CUP, tot acusant l’empresa d’incomplir la llei “des d’una posició de privilegi” –”la companyia d’aigües havia avisat”, recordava- i de qüestionar injustament la tasca dels serveis socials.

“Incompliment de la llei”

“És una vergonya, perquè al final són excuses per no complir una llei”, declarava posteriorment la portaveu de l’Aliança contra la Pobresa Energètica, Maria Campuzano, tot recordant que la norma ja prescriu que les elèctriques hagin de consultar els serveis socials amb antelació. “El protocol s’ha fet, simplement és una guia per ajudar als ajuntaments i les companyies per veure com s’aplica la llei. Ha estat en funcionament quinze mesos, els ajuntaments i les empreses saben com funciona. No hi ha cap excusa per complir la llei”,  afegia Campuzano, que demanava  una sanció per a la companyia per manca de “voluntat” a l’hora de complir la norma.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483