Divendres, 18 de octubre del 2024

Unió de Pagesos denuncia Mercadona, Bonpreu i Lidl davant la CNMC per fixar els preus de la llet de marca blanca

Bon Preu afirma que no té constància de cap pacte en el preu de venda de la llet amb la competència

|

Unió de Pagesos i la Unió d’Unions d’Agricultors i Ramaders, d’àmbit estatal, han denunciat davant de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) Mercadona, Bonpreu i Lidl per fixar preus idèntics en la venda del cartó de llet de vaca UHT de marca blanca, com a mínim, durant quatre anys. L’entitat va presentar la primera denúncia el juny de l’any passat i ha fet diverses ampliacions perquè la situació s’ha mantingut fins ara. En una roda de premsa al Col·legi de Periodistes, els representants de l’associació agrària han denunciat “l’abús de poder de les grans distribuïdores” que pot infringir la llei de la competència i de la cadena alimentària, perquè les tensions provoquen que es pagui la llei per sota del preu de cost.

“Aquest comportament d’alineació de preus és una conducta que no respon a la lògica de mercat. És inexplicable que diferents empreses amb diferents estructures de costos tinguin el mateix preu si no és que el fixen en funció d’uns i altres”, ha denunciat Albert Poch, advocat del bufet Redi, que ha assessorat les entitats.

La CNMC haurà de decidir si detecta practiques anticompetitives i obrir un expedient per investigar les pràctiques denunciades, que l’entitat agrària considera que podrien ser les d’un “càrtel encobert”. En cas que decideixi multar les distribuïdores, la sanció pot arribar al 10% de la facturació d’aquests grups.

Si bé la denúncia s’ha posat contra tres empreses, aquesta problemàtica es pot estendre a tot el sector que va pagar de mitjana 46 cèntims el litre de llet el 2022, la xifra més baixa d’Europa. “Demanem que es compleixi el marc normatiu i que se sancioni Mercadona, Bonpreu, Lidl i, per extensió, a tots els que cometen les mateixes infraccions”, ha dit Marc Xifra, responsable del sector Boví de Llet d’Unió de Pagesos.

Segons denuncia Unió de Pagesos, aquesta situació de pacte de preus perjudica “l’esglaó més feble” de la cadena alimentària, els productors de llet, debilitant el poder de negociació a l’hora d’establir el preu per al producte i “abocant al tancament moltes granges, que en unes condicions normals de mercat serien rendibles”.

I és que, la crisi pels preus de la llet ha tingut “efectes devastadors” pel sector i ha provocat un descens de productors a Catalunya, que el 2001 eren més de 1.200 i que el març del 2023 no superaven els 400. “Si seguim amb aquesta tendència d’aquí a 10 anys hi haurà zero explotacions”, ha avisat Marc Xifra responsable del sector Boví de Llet d’Unió de Pagesos.

A l’Estat espanyol un 60% de la llet es ven com a marca blanca, la meitat de la qual la comercialitzava Mercadona, que, juntament Lidl i Bonpreu, han posat un “preu de venda al públic reclam”, més baix del que tocaria, segons l’organització.

Els representants sindicals han assenyalat que la situació de l’Estat espanyol és molt pitjor que la de la resta d’Europa, fet que redueix la competitivitat dels productors i els resta força per negociar amb la indústria lletera. Segons han detallat, el fet que el sector productor no disposi de benefici empresarial, li suposa la impossibilitat d’invertir en millores.

A més, el consumidor rep les conseqüències d’una reducció “dràstica” de l’oferta. “Avui és la llet, però demà pot ser l’oli o un altre producte. Cal abordar ràpidament la reforma de la llei de la cadena alimentària”, ha avisat Carles Vicente, responsable de la Cadena Alimentària de la Unió d’Unions d’Agricultors i Ramaders.

Per tot plegat, han fet una crida als consumidors a apostar per productes de més qualitat i a comprar llet de primer fabricant. Els denunciants han calculat en una inversió de 26 euros l’any per ciutadà el que seria necessari per millorar la situació “crítica” dels productors de llet.

Cada català gasta 43 euros a l’any en llet, 21 euros en iogurts i 72 euros en formatges, segons ProdecaEl sector dels làctics ha posat en marxa tres rutes per Catalunya amb l’objectiu de “revaloritzar i donar visibilitat” als seus productes. Sota el nom de ‘Lactòfils, la Ruta dels Lactis’ el projecte dona a conèixer el món dels làctics i la seva importància per Catalunya, tot potenciant el seu valor cultural i donant visibilitat a tots els agents implicats en la seva producció, transformació i control de qualitat. Les rutes permeten visitar camps, granges, obradors o agrobotigues, entre altres. Durant la presentació de les rutes la promotora d’aliments catalans (Prodeca) ha detallat que cada català gasta 43 euros a l’any a la compra de llet, 21 euros en iogurts i 72 euros en formatges.

El sector actualment compta amb 486 explotacions de vaques lleteres i un cens de 73.900 vaques de llet. Pel que fa al consum, les últimes dades disponibles corresponents al 2021 indiquen que a tot Catalunya es van consumir 60 litres de llet per persona, 10,3 quilos de iogurts i 8,7 quilos de formatge.

El projecte ¡’Lactòfils, la Ruta dels Lactis’ l’impulsa l’Associació Interprofessional Lletera de Catlaunya (ALLIC) i el sector lleter associat a l’Institut de la Llet i compta amb la col·laboració de la promotora d’aliments catalanes Prodeca, del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural.

BONPREU RESPON
El Grup Bon Preu ha afirmat en un comunicat que no té constància “de cap procediment administratiu” i ha assegurat que “mai” ha “pactat cap preu de venda amb els competidors”. La cadena de distribució surt així al pas de les acusacions d’Unió de Pagesos i de la Unió d’Unions d’Agricultors i Ramaders, que han denunciat aquesta firma, Mercadona i Lidl davant la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) per presumpte pacte dels preus de la llet de marca blanca almenys durant quatre anys. Les entitats van presentar la primera denúncia el juny de l’any passat i han fet diverses ampliacions perquè, segons han dit, la situació s’ha mantingut fins ara.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483