Un estudi de la Universitat de Barcelona conclou que, d’acord amb dades del 2019, només el 4,1% dels turistes de Barcelona provenen dels creuers i estima que aportaran aquest any i el que ve el 13% dels ingressos de l’impost turístic de l’Ajuntament. Concretament, l’informe calcula que la mitja diària de creueristes va ser aquell any de 6.566 davant els 158.610 visitants totals a la ciutat i que només en cinc dies entre 2010 i 2019 es van superar els 30.000 creueristes a la ciutat, un 0,1% del total. El director de Cruise Lines International Association (CLIA) a l’Estat, Alfredo Serrano, ha destacat que els ingressos per l’impost suposen “xifres molt significatives” i ha apostat per més col·laboració amb l’Ajuntament.
L’Ajuntament en fa punta ded llança del tema dels creuers
En una apreiació ben al contrari, la tinenta d’alcaldia d’Ecologia i Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, ha demanat a la Generalitat que “no tiri pilotes fora” i limiti la presència “desproporcionada” de creueristes a la ciutat. Sanz ha assegurat que la consellera de Presidència, Laura Vilagrà, els va expressar que el Govern “no creu necessari” convocar una trobada amb l’Ajuntament per abordar els criteris de sostenibilitat dels creuers que arribaran perquè el Port de Barcelona ja es reunirà amb les empreses. “Això no ens serveix ni de lluny”, ha afirmat Sanz, i ha exigit un espai de debat amb la ciutat on hi hagi el Govern, el Port de Barcelona i l’Estat.
La tinenta d’alcaldia ha explicat que dimecres el Govern va fer arribar una carta a l’Ajuntament en resposta a la missiva que Sanz va enviar per sol·licitar que es tornés a convocar la comissió que aborda els límits de sostenibilitat dels creuers. “Cal establir quants creuers podem assumir en temporada alta”, ha insistit Sanz, que ha apuntat que el maig hi haurà 400.000 creueristes que “massificaran” les zones més turístiques de la ciutat, com ara la Rambla, el Carmel o el Park Güell.
“La resposta que vam rebre era que ja hi havia prevista una trobada amb el president del Port per parlar dels criteris tecnològics que han treballat les empreses per abordar el problema”, ha expressat Sanz. Tot i que la tinenta ha assegurat que el nou consell és un espai “benvingut” que crea el Port per avaluar i garantir alguns elements de sostenibilitat, aquest no pot substituir el debat amb la ciutat. En aquest sentit, Sanz ha afegit que el president del Port, Lluís Salvadó, “ha deixat clar que parla com a Port”.
“La ciutat li ha demanat al Govern, que és l’administració responsable que lidera el Port, que fixi un espai de debat on hi hagi el Port i l’Estat per abordar d’una vegada per totes el límit de creuers que pot suportar la ciutat”, ha explicat Sanz, que ha criticat que paral·lelament estigui fent propostes per combatre la sequera sabent que el consum d’aigua dels creueristes és més elevat que el dels barcelonins.