L’aeroport de Sabadell aporta més de 4.000 llocs de treball de forma directa i indirecta. Així es desprèn de l’Estudi d’identificació dels impactes positius i negatius de l’aeroport de Sabadell, encarregat pel Departament de Territori i Sostenibilitat. L’informe subratlla entre els beneficis la formació i desenvolupament de professionals, que és un pol d’atracció, impuls i competitivitat a les empreses, així com un valor cultural i històric. Per contra, els municipis de l’entorn de Sabadell – a excepció d’aquest municipi- consideren que l’aeroport és una infraestructura que no aporta valor afegit i competitivitat als seus ciutadans i teixit empresarial i que només reben els impactes negatius.
L’estudi ha estat fet per l’Institut Cerdà per encàrrec del Departament de Territori. S’ha presentat aquest dijous al Grup de Treball de l’aeroport, format el 2017 per Territori, l’aeroport de Sabadell, els ajuntaments de l’entorn, les associacions veïnals i les empreses vinculades a la instal·lació. De l’estudi i les entrevistes realitzades per elaborar l’Informe es conclou que l’aeroport de Sabadell aporta uns beneficis a nivell de creació de llocs de treball -més de 4.000, entre directes i indirectes-, formació i desenvolupament de professionals, pol d’atracció, impuls i competitivitat a les empreses, així com un valor cultural i històric.
Tot i això, els municipis de l’entorn, a excepció de Sabadell, consideren que és una infraestructura que no aporta aquest valor afegit i competitivitat als seus ciutadans i teixit empresarial, sinó que només reben els impactes negatius. Les associacions veïnals, per la seva banda, han volgut posar en relleu els impactes negatius de la infraestructura. En el marc de la trobada els integrants del Grup de treball s’han compromès a analitzar l’estudi i seguir treballant per minimitzar els perjudicis i incrementar les oportunitats.
Propostes
Davant d’aquestes percepcions l’estudi suggereix estudiar, demostrar i difondre que els municipis del seu entorn, és a dir, Badia del Vallès, Barberà del Vallès i Sant Quirze del Vallès, que poden ser beneficiaris del potencial d’aquesta infraestructura, tant a nivell de VAB com de llocs de treball. També insta a proposar línies estratègiques per descobrir les oportunitats que els ofereix l’aeroport.
Una altra de les propostes és la determinació de possibles nous serveis i activitats que es podrien vincular amb la infraestructura de l’aeroport, com ara centres logístics i de distribució, zones industrials, escoles especialitzades de formació, parc empresarial, centre de serveis. Considera que impulsant aquestes activitats i projectes es milloraria la integració de l’aeroport en l’àmbit econòmic dels municipis del voltant, tenint en compte la convivència d’aquesta infraestructura amb l’entorn.
Entre els suggeriments de l’estudi també hi ha la integració urbanística per facilitar l’aproximació i connexió de l’aeroport amb les ciutats del seu entorn. Consideren que cal treballar amb una planificació supramunicipal que eviti el caràcter difús de l’entorn aeroportuari. També preservar estratègicament el valor del paisatge i de l’espai obert que ofereix actualment. Alhora, apunten a la creació d’un entorn de barri o d’un eix cívic que pugui acabar o començar amb l’aeroport.
Dades dels sonòmetres, al març
Amb motiu de la trobada, Territori ha informat que el proper mes de març es disposarà d’una primera sèrie de dades dels sonòmetres que la Generalitat ha instal·lat d’acord amb els ajuntaments de l’entorn.