El 70% de les companyies catalanes ha invertit en digitalització en els últims dos anys, segons el IV estudi sobre l’estat de digitalització de les empreses i administracions públiques catalanes de Vodafone. Aquest percentatge és lleugerament inferior a la mitjana estatal, del 72%, però suposa un increment notable respecte a les xifres registrades en anys anteriors. El 2017, un 64% de les empreses catalanes invertia en digitalització, una dada que ha augmentat fins al 77% el 2019. La connectivitat i els sistemes de seguretat són els serveis més estesos a les empreses i dues de les àrees on les empreses prioritzen les inversions. Un 97% compta amb connexió a Internet i un 74% de les grans empreses fa servir solucions de seguretat al núvol.
En termes generals, les companyies catalanes presenten més serveis tecnològics que la resta de comunitats, amb més solucions contractades i destaquen com a grans usuàries d’eines més necessàries per la pandèmia, com el control de temperatura, la connectivitat remota i el control laboral.
Amb la pandèmia, les empreses a Catalunya han duplicat la implantació del teletreball, d’un 25% a un 53%. La majoria de les companyies preveuen tornar als nivells previs a la pandèmia, tot i que el 30% dels empresaris apostarà per mantenir el teletreball, lleugerament per sobre de la mitjana nacional, amb un 28%.
La dotació tecnològica de les empreses a Catalunya no ha suposat un fre per implantar aquesta fórmula, ja que el 81% de les entitats es consideren preparades per desenvolupar el treball en remot de manera satisfactòria.
Per altra banda, el 95% de les empreses a Catalunya coneixen què implica el 5G, en línia amb la dada estatal. La importància que es dona a aquesta tecnologia és lleugerament inferior a la resta de l’Estat, d’un 38% respecte a un 41%. Així mateix, un 41% dels empresaris admeten que les noves tecnologies són rellevants a l’hora de contractar serveis.
Per a implementar noves tecnologies a l’empresa, el 64% compta amb ajuda externa per a la digitalització, sobretot empreses locals. La gestió amb personal de l’empresa a favor dels proveïdors s’ha incrementat respecte a anys anteriors, fins a arribar al 38%.
Amb relació a les barreres, el 2019 la principal dificultat estava relacionada amb els costos i la falta de qualificació. Ara, el principal problema és la falta de formació tecnològica. Un 44% reconeix estar en un nivell entremig en el procés de digitalització, un 21% en un nivell avançat i la resta es troba en un nivell bàsic, amb xifres similars a la tendència a escala estatal. Una altra barrera és l’elevat cost de la implantació d’aquestes tecnologies a les empreses.
Aquestes companyies veuen la digitalització com un procés “indispensable” i Catalunya és un dels territoris de l’Estat que més valor dona a la transformació digital i l’ús de les noves tecnologies al negoci.
Les empreses catalanes perceben que les noves tecnologies milloren la comunicació amb els clients i incrementen l’eficàcia en els processos i tasques, una sensació que s’ha reforçat encara més amb l’arribada de la pandèmia. En aquest context, un 64% de les companyies catalanes confia en la digitalització per millorar la relació amb els clients. “Més de la meitat de les empreses considera que aquestes eines tecnològiques tindran un paper important en els pròxims anys. De fet, el 61% de les companyies en la regió no ha frenat el seu procés de digitalització tot i la crisi”, ha assegurat el director de Vodafone a Catalunya, Diego Presa.