Un 23,9% dels espanyols no té competències digitals o aquestes són molt bàsiques, segons un estudi d’IMANcorp Foundation i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) titulat ‘Observatori de competències digitals i ocupabilitat’. En concret, un 10,9% dels enquestats assegura no tenir competències i un 13% diu que el seu nivell de competències és baix, han informat els organitzadors de l’estudi aquest dilluns en un comunicat. D’altra banda, al voltant d’un 42% té un nivell alt de competències digitals, mentre que un 34,5% assegura tenir competències intermèdies.
La “majoria” de la població té uns coneixements avançats en tasques bàsiques –com copiar arxius i obtenir informació–, i dos de cada tres enquestats tenen competències avançades en aspectes comunicatius i en resolució de problemes. Però en les competències informàtiques el percentatge de nivell avançat disminueix “substancialment”: només un 50,4% de la població té coneixements avançats per a utilitzar processadors de text, programes d’edició i escriure codis de programació.
A MAJOR EDAT, COMPETÈNCIES MÉS BAIXES
L’estudi ha observat diferències “notables” en les competències digitals segons l’edat: a mesura que s’incrementa, augmenta el percentatge de persones amb competències digitals baixes i nul·les. També afecta el nivell d’estudis, ja que les persones amb nivells formatius alts tenen millors coneixements digitals que les que tenen estudis bàsics. Pel que fa al nivell d’ingressos en la llar, en aquelles on són més elevats hi ha una major proporció d’individus amb competències intermèdies i altes que als domicilis amb ingressos baixos.
CORONAVIRUS
Segons el director de l’estudi, Rafael Merino, la situació del coronavirus “i els impactes que pot tenir en el mercat laboral no han fet més que donar una major centralitat a la importància de les competències digitals”. I ha afegit que un dels reptes sociològics és explorar si “el nivell de competències digitals pot arribar a ser un factor determinant per accedir al mercat laboral”.