Redacció
El nou president dels Estats Units, Donald Trump, va revelar ahir com podria fer pagar a Mèxic el mur fronterer entre els dos països: un nou aranzel del 20% sobre les exportacions mexicanes al país. La proposta va ser anunciada pel portaveu de la Casa Blanca, Sean Spicer, després que el president mexicà, Enrique Peña Nieto anunciés que cancel·lava una visita amb el seu homòleg nord-americà davant les desavinences entre els dos líders.
Crear una barrera per frenar la immigració il·legal provinent d’Amèrica Llatina ha estat una de les promeses electorals estrella de Trump, que a més sempre ha mantingut que el govern de Mèxic D.F. acabaria pagant pel mur. Posteriorment, el cap de Gabinet de l’executiu, Reince Priebus, va rebaixar les expectatives afirmant que el nou gravamen era “una de diverses opcions” que s’estaven valorant.
Els principals perjudicats per la mesura serien les companyies que comercien entre ambdós estats, que haurien d’abonar els aranzels cada cop que exportessin productes cap als Estats Units. La mesura podria encarir els preus d’un gran nombre d’articles del mercat nord-americà. “Si poseu aranzels a les exportacions de Mèxic cap a Estats Units, encarireu productes que van des dels alvocats als electrodomèstics i les televisions de pantalla plana”, advertia ahir el ministre de Relacions Exteriors mexicà, Luís Videgaray, segons Reuters.
Cop a l’exportació dels aliments
Actualment els dos països formen part del Tractat de Lliure Comerç d’Amèrica del Nord (Nafta, per les sigles en anglès), un acord que Trump ha promès també renegociar. Fins al 80% de les exportacions mexicanes son enviades a Estats Units, i la meitat de la inversió directa estrangera al país prové del seu veí del nord. Tot i això, Mèxic és també el segon major mercat estranger pels productes nord-americans. En qualsevol cas, la intenció de Trump sembla ser implantar noves mesures proteccionistes per reduir els dèficits comercials amb alguns dels seus principals aliats.
A més de la producció de components electrònics i automobilístics, els analistes ja apunten a que un dels sectors que més es poden veure afectats és el de l’alimentació. Les companyies mexicanes venen aliments i begudes per valor de fins a 21.000 milions de dòlars als consumidors nord-americans, segons recollia Bloomberg.