Els comerciants enfronten una campanya de descomptes d’estiu insòlita després de dos mesos de comerços tancats pel confinament amb l’excés d’estoc que comporta i sense poder comptar amb les compres que genera el turisme internacional. “Aquest any és molt atípic i s’ajunten moltes coses i no sabem quina efectivitat tindrà la campanya. Les rebaixes de juliol fa anys que són fluixes”, ha explicat el president de PIMEComerç, Àlex Goñi, que creu que els que “aprofitaran” les rebaixes seran les botigues petites. “No tenim cap comparació històrica. És el primer any que enfrontem una campanya d’estiu sense turistes”, explica, en la mateixa línia, Maika Sánchez, directora de la papereria Raima, situada al barri gòtic de Barcelona.
Els establiments del centre de la capital catalana són alguns dels que pateixen més la falta de turistes, juntament amb localitats costaneres, com Roses o Salou. “No són només passejadors, aquí ve molta gent de Rússia o de la Xina a comprar i són un condicionant econòmic molt potent. I no hi són”, apunta Goñi. Per omplir aquest buit, la directora de Raima demana als barcelonins que s’apropin al centre i el vegin com un lloc segur. “Necessitem que els barcelonins tornin i que els de fora ho aprofitin perquè podran una Barcelona que probablement l’any que ve ja no hi serà”, ha dit.
Durant el primer dia de rebaixes oficials alguns comerciants han notat una “millora” de les vendes en comparació amb altres dies. És el cas de la Superdry a Diagonal Mar. El seu encarregat, Carlos López, assegura que “no és el mateix boom” que altres anys i que els clients van “una mica perduts” amb l’inici de la campanya.
De fet, algunes de les persones que passejaven pel centre comercial reconeixen que ni tan sols sabien que hi havia rebaixes i que ja havien comprat el “mínim” que necessitaven per Internet.”Aquest any és diferent, la gent no va de rebaixes sinó que compren per necessitat”, explica la Carme, una veïna de Barcelona que ha vingut a les grans superfícies a comprar uns pantalons. El mateix pensa la Marta, també resident a la capital catalana, que diu que se n’ha adonat de l’inici de la campanya de descomptes un cop ha vist els adhesius als aparadors. “Donaré un tomb però jo ja he comprat abans de les rebaixes, per Internet, perquè necessitava roba pels nens pel juny”, ha afegit.
Els centres comercials han notat un lleuger increment de l’afluència des que ha començat la campanya, amb descomptes agressius per part dels operadors, que s’han adaptat a la nova normalitat, demanant mascareta i gel desinfectant per entrar i sortir de les botigues. “Tot i les mesures de seguretat el client vol seguir gaudint de l’experiència del centre comercial, encara que tingui altres canals com l’online per anar de rebaixes. Les rebaixes no neixen mortes, sinó que els operadors estan buscant oferir ofertes atractives”, ha indicat Joaquín Martos, gerent del centre comercial Diagonal Mar. “Després de tres mesos de tancament de centres comercials, afrontem la campanya amb il·lusió. Esperem que estigui a l’altura per recuperar el que hem perdut aquests mesos”, ha afegit.
Des d’aquest dimecres en els grans magatzems es poden trobar descomptes de fins al 70%, tot i que alguns comerços ja havien fet ofertes en el procés de desconfinament per donar sortida a l’estoc acumulat. La pandèmia de coronavirus va provocar una “tallada brutal” perquè va agafar els comerciants “amb les compres fetes” i ara les han de treure, apunta el president de PIMEComerç, Àlex Goñi.
“Els més afavorits aquest any seran els petits perquè som els que fan les rebaixes més sinceres i no compren producte expressament per a les rebaixes sinó que treuen allò que molesta per fer entrar el més nou”, afirma. Goñi confessa no poder fer una previsió sobre l’èxit d’aquestes rebaixes, que s’emmarquen en un context de turbulències econòmiques i amb un descens de la renda de les famílies. “Amb la venda online i la realitat econòmica que tenim, el petit comerciant ha de vendre els estocs amb descomptes adequats i segurament no guanyarà res”, ha admet.