Vint-i-sis anys després que les vies que creuaven Tortosa quedessin en desús per la nova línia València-Tarragona, la ciutat ha recuperat els terrenys de Renfe, “un forat” de 18.000 m2 que ha dividit el centre i els eixamples de la ciutat durant dècades i ha generat problemes per la deixadesa que havien patit en algunes etapes. El secretari general d’Infraestructures, Xavier Flores, ha formalitzat aquest dimecres l’acord de traspàs pel qual es pagarà finalment 864.000 euros, un 80% menys que en la primera proposta de 2006. Suposarà “la transformació urbanística més important” feta a Tortosa els últims anys i s’hi generarà sòl residencial i comercial. Mentre s’ultima la planificació urbanística, es crearan 350 places d’aparcament gratuït.
L’alcaldessa de Tortosa, Meritxell Roigé, acompanyada del secretari general d’Infraestructures, Xavier Flores, ha anunciat visiblement satisfeta que els antics terrenys de Renfe tornen a mans del consistori i acabaran amb una barrera urbanística de la ciutat. El tren no creua Tortosa des de 1996, però l’antic traçat no s’ha reordenat en tots aquests anys. “Era un deute” amb la ciutat, com ha reconegut Flores, que li permetrà recuperar totalment els terrenys. “Ara és un forat i es podran transformar ràpidament”, ha remarcat el secretari d’Infraestructures. “Estem contents de fer passes molt grans per poder recuperar-los”, ha afegit Flores.
El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma), a través de la secretaria d’Infraestructures ha acordat i formalitzat el traspàs entre Adif i l’Ajuntament de Tortosa d’aquests 18.405,45 metres quadrats de terrenys. “És l’operació urbanística més important dels darrers anys poder transformar aquests terrenys amb funció ferroviària i tornar a tenir connectivitat entre barris”, ha assenyalat el secretari general.
Les negociacions per recuperar els antics terrenys de Renfe es van iniciar el 2006, com ha recordat l’alcaldessa, amb una proposta amb la qual l’Ajuntament de Tortosa pagaria 4,05 milions d’euros per expropiar els terrenys i finançar la remodelació de l’estació i treure els antics enclavaments. Els governs municipals posteriors han renegociat el conveni fins a tancar la cessió actual per 856.000 euros (77,6% menys de cost per a la ciutat), però hi ha hagut “fites importants” entremig com l’obertura de la passarel·la per a vianants, al lateral de l’estació de tren, que des del 2010 permet unir els barris del Temple i el Centre, la remodelació del pont de l’Estat o la cessió de l’espai al carrer Poeta Vicent Garcia per uns 90.000 euros, -com preveia l’acord inicial-.
L’adquisició es farà via expropiació, d’acord amb la Llei de Patrimoni de les administracions públiques. La valoració del sòl s’ha acordat entre les dues parts. Adif accepta el preu i es compromet a retirar les instal·lacions i elements ferroviaris de les parcel·les.
L’Ajuntament modificarà el planejament urbanístic i mentrestant ha iniciat dues concessions per construir “de forma provisional” dos aparcaments gratuïts. La setmana vinent es licitarà la construcció del primer aparcament, que tindrà un centenar de places, a la zona de Ronda de Docs. Les obres estan previstes per a principi de 2023. També iniciaran els tràmits l’any que ve per fer 250 places més (una trentena per a motocicletes) a la zona de la Ronda Reus i el carrer Cervantes. El consistori treballa amb un nou projecte per a l’avinguda Generalitat, que permeti unificar els terrenys de Renfe amb aquesta via i el parc Teodor González. Al nou espai cedit es generarà sòl residencial i comercial, un nou espai verd, i es preveu que un dels dos aparcaments es pugui mantenir definitivament.