Dimecres, 22 de gener del 2025

El Suprem confirma la sanció d’un milió d’euros a Gas Natural per tallar el subministrament a morosos incorrectament

|

ACN

La Sala del Contenciós-Administratiu del Tribunal Suprem ha confirmat la sanció d’un milió d’euros a Gas Natural per no requerir “fefaentment” el pagament de les factures als clients morosos entre l’1 de maig i l’1 de setembre de 2010, a més de no precisar als interessats el dia a partir del qual se’ls anava a tallar el gas en cas que persistís l’impagament. Segons un comunicat del TS emès aquest dimarts, la sentència desestima el recurs contenciós-administratiu interposat per Gas Natual i confirma la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Madrid, que havia considerat que aquesta companyia s’havia saltat el procediment legalment establert en el Reial Decret 1434/2002, de 27 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediment d’autorització d’instal·lacions de gas natural.

El TSJM va ratificar la decisió de la conselleria d’Economia i Hisenda de la Comunitat de Madrid, que va imposar a aquesta empresa l’esmentada sanció en matèria d’indústria per la comissió d’una infracció per la suspensió del subministrament als consumidors. El tall de subministrament per impagament, recorda el Tribunal Suprem, es realitza quan no s’abonen les factures per consum de gas, almenys, durant dos mesos des que es va efectuar el requeriment de pagament. Aquest requeriment de pagament ha de ser, no només fefaent i amb constància de la recepció, sinó que en ell s’haurà de precisar, a més, la data a partir de la qual s’interromprà el subministrament.

En aquest cas, afirma, “no consta que s’hagi requerit fefaentment el pagament als clients impagadors, ni que s’hagi notificat també fefaentment el tall de subministrament en els casos en què no se’ls localitza”. A més, “en cap cas s’ha precisat la data a partir de la qual es procedirà a l’esmentat tall de subministrament”. En aquesta mateixa línia, subratlla que “no n’hi ha prou que hi hagi una situació d’impagament que es prolongui durant, almenys, dos mesos des de la data del requeriment, sinó que és imprescindible, a més, que en el propi requeriment es precisi la data a partir de la qual se suspendrà. La sentència destaca que l’expressió “la data a partir de la qual s’interromprà” -prevista a la llei- “es refereix al dia en què comença el tall de subministrament, és a dir, al dia en què té lloc la desconnexió de la xarxa, i no al dia a partir del qual l’empresa subministradora pot realitzar-la”. En aquest sentit, afirma que la data que ha de comunicar-se a l’usuari “és el dia cert i determinat en què començarà a veure privat de gas”, assenyalant un dia concret i no un termini indefinit a partir d’una data.

En relació amb la “desproporció” de la sanció al·legada per Gas Natural, que sol·licitava una multa de 30.000 euros, la Sala respon que “per graduar la sanció s’ha tingut en compte la importància del dany, els perjudicis ocasionats i la intencionalitat, fixant-se en un milió d’euros, dins el grau mínim per a les infraccions greus que es poden sancionar amb multa de fins a sis milions d’euros. Sobre la intencionalitat, afirma que “com a entitat distribuïdora de gas natural amb dilatada experiència, ha ocasionat perjudicis als usuaris impedint l’exercici dels seus drets”. Així, conclou que “hi ha intencionalitat en la comissió de la infracció”, tenint en compte que l’empresa ha de conèixer el procediment en qüestió i havia estat advertida.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483