La Cuca de Llum, el renovat funicular del Tibidabo, ha fet aquest dissabte el seu primer trajecte entre la plaça del Doctor Andreu i el parc d’atraccions. La posada en marxa d’aquest nou mitjà de transport arriba després que la pandèmia n’endarrerís l’estrena, prevista per a la tardor del 2020. La Cuca de Llum neix amb una doble funció: ser “la primera experiència” del parc d’atraccions del Tibidabo i també el principal accés al cim de Collserola (516 metres), afavorint així una mobilitat més sostenible. El trajecte dura uns tres minuts i costa 12 euros la pujada i la baixada. El viatge inaugural ha comptat amb l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, el tinent d’alcalde de Seguretat, Albert Batlle, i la directora del parc, Rosa Ortiz.
La reforma ha suposat una renovació integral de la infraestructura ferroviària, que inclou les estacions, la plataforma de les vies i la substitució de l’antiga catenària per un tercer carril, que ha permès que els nous vehicles tinguin més alçada i, per tant, més espai interior. Els dos vehicles són de conducció automàtica amb vagons futuristes, que permeten una visió panoràmica de la capital catalana i plantegen una experiència interactiva als usuaris. La il·luminació, que segueix una línia moderna, també serà part important de la nova imatge de la Cuca de Llum i es potenciarà quan es faci fosc.
La Cuca de Llum com a accés preferent al Tibidabo
La renovació del funicular, que s’emmarca en el Pla Estratègic 2020-2025, té com a principals objectius la consolidació del transport col·lectiu com a mitjà d’accés preferent, garantir el dret a la mobilitat a totes les persones i disminuir les emissions contaminants. La previsió és que d’aquí a 5 anys hi hagi una reducció de gairebé 1.500 tones de CO2, un 23% menys que actualment. El Pla vol augmentar la proporció de persones que accedeixen al cim en transport col·lectiu fins al 60%, reduint els desplaçaments en vehicle privat.
Per aconseguir-ho, l’Ajuntament ha establert un nou model de servei de llançadores, que canvien el seu recorregut per finalitzar a la Plaça del Doctor Andreu, on es troba l’estació inferior del Funicular. Els visitants disposaran de 3 línies de Tibibus amb punts de sortida diferents: l’Estació d’Autobusos Barcelona Nord (T2A), l’aparcament B:SM de Sant Genís – Vall d’Hebron (T2C) i a la Plaça Kennedy (T2C).
Paral·lelament, també s’han tingut en compte altres opcions més sostenibles i saludables de mobilitat, i s’ha millorat la senyalització dels camins i les vies verdes del voltant del Parc per incentivar la pujada a peu.