Eduard Fernández (@eduard_bcn)
L’empresa nord-americana Hard Rock Café aspira a transformar de manera radical el Camp de Tarragona. La firma ha anunciat aquesta setmana que invertirà fins a 2.000 milions d’euros per crear un nou complex, que s’anomenarà Hard Rock Entertainment World i comptarà amb un casino, 1.100 habitacions d’hotel, 75 botigues i un espai per a concerts al centre recreatiu i turístic de Vila-Seca i Salou, a tocar de Port Aventura World. La Generalitat ja s’ha mostrat confiada que el projecte dinamitzarà la regió, crearà llocs de treball per fins a 15.000 persones i farà augmentar el nombre de creuers que visiten el port de Tarragona.
El de la Costa Daurada és el darrer projecte d’una companyia que ostenta tot tipus d’establiments a més d’una setantena de països, i genera uns beneficis anuals de prop de 4.300 milions d’euros, segons recollia Forbes. La firma, que va començar com un senzill restaurant de menjar americà al centre de Londres el 1971, és coneguda per decorar els seus establiments amb tot tipus d’objectes de col·leccionista relacionats amb el món de la música. Entre els més de 80.000 articles que formen part de la col·lecció, s’hi pot trobar un primer esborrany de la cançó ‘Imagine’, escrit per John Lennon; o la jaqueta de cuir que Michael Jackson lluïa al videoclip de l’èxit ‘Beat it’.
La tribu més rica dels Estats Units
Curiosament, Hard Rock és també, des del 2007, el principal negoci de la tribu india dels seminola, ubicada a Florida. Els seminola tenen fama pel seu passat indomable, ja que van ser la única tribu india que mai va signar la pau amb Washington, i pel seu bon nas pels negocis, ja que són, avui en dia, el col·lectiu d’habitants indígenes més ric del país.
Ja el 1979 la tribu va decidir provar sort en el món del joc, i va obrir un primer saló de bingo a prop de Hollywood, a l’estat de Florida. Aprofitant diverses avantatges regulatòries respecte als seus competidors, els grup ràpidament van acumular una important fortuna, que va fer servir per inaugurar nous establiments i, finalment fer-se amb una gran multinacional com Hard Rock.
“Els nostres ancestres van vendre Manhattan per bagatel·les […] Avui, amb l’adquisició de Hard Rock Café, recomprarem Manhattan hamburguesa rere hamburguesa”, deia un dels mandataris de la tribu després de la compra de la companyia. Actualment, gràcies al bon ull inversor dels mandataris seminola, tots els membres de la tribu reben uns dividends anuals propers als 112.000 euros. Com que els joves no tenen accés als diners fins que tenen 18 anys, tots ells ja són milionaris al complir la majoria d’edat. La fortuna dels seminola, però, va lligada a un negoci molt concret: fins al 90% dels ingressos del col·lectiu depenen del joc, segons recollia el Miami Herald.
Internacionalització de la marca
Més enllà dels rèdits que ofereixen els establiments de joc, una dels claus de l’èxit pels seminola ha estat una agressiva expansió internacional, i una transformació de la marca Hard Rock. Entre 2007 i 2016, l’empresa va augmentat en un 377% el nombre d’habitacions d’hotel, i va obrir complexos hotelers a Punta Cana, a la República Dominicana; a Macau, a la Xina; o a la ciutat malàsia de Penang.
La companyia busca fidelitzar als seus clients oferint a poques passes de distància tot tipus de recintes d’oci: centres comercials, casinos, restaurants, parcs d’atraccions… Es tracta d’una filosofia que va com anell al dit al nou Centre Recreatiu Turístic de Vila-Seca i Salou, que, més enllà dels establiments que s’hi construiran els propers anys, ja compta amb les platges de la zona i un important complex d’oci internacional.