Seat xifra entre 2.500 i 2.800 persones l’excedent de plantilla fins al 2026 per la transició cap a la fabricació del cotxe elèctric, que comportarà una reducció d’un 30% de les hores de feina en comparació amb el de combustió. Així ho ha anunciat l’automobilística en la quarta reunió amb els sindicats per a negociar el conveni col·lectiu de l’empresa i que es va produir aquest dimarts. Fonts de Seat han confirmat que en una primera valoració de l’estructura actual de la plantilla estimen que hi ha 1.800 llocs de treball directes i 1.000 indirectes que podrien no tenir càrrega de feina amb l’electrificació del grup. L’empresa aposta per reorganitzar progressivament l’estructura per “garantir un model de negoci sostenible”
Alhora, afirma que cal “definir el futur de Seat Components”, la planta que el grup té al Prat de Llobregat, que fabrica caixes de canvi i que esperava rebre l’encàrrec de fabricar el motor elèctric. Fonts de l’empresa assegura que treballa per trobar “solucions alternatives a través de consens” amb els sindicats, en cas que es confirmi que qui s’endú la càrrega de feina és la planta d’Audi a Hongria. Seat recorda que “sense l’electrificació no existeix un pla B” i admet que la transició és “un repte” i per això estan fent “un gran esforç inversor” de més de 5.000 milions d’euros fins al 2025, tot i les pèrdues dels anys 2020 i 2021.
L’empresa està a l’espera de participar en el PERTE del vehicle elèctric i connectat, a través del qual Volkswagen vol rebre recursos per instal·lar una planta de cel·les de bateries a Espanya així com electrificar les plantes on es farien els vehicles urbans elèctrics del consorci alemany.
Pel que fa a les demandes sindicals, que reclamaven tirar endavant l’electrificació sense tocar ni sou ni el personal, han assegurat que la implementació de les propostes “suposarien un augment del cost d’entre un 25 i un 30%”, en una retribució salarial que ja està “entre un 15% i un 25% per sobre de la mitjana del sector”. Els sindicats van insistir que els càlculs d’excedents s’expliquen no només per la reducció d’hores que comporta fabricar el cotxe elèctric sinó perquè Seat s’encarregaria de la plataforma més petita del grup, fet que redueix la rendibilitat de Martorell i “posa en qüestió la viabilitat de la companyia”, indiquen.
Per això, van reclamar abordar una alternativa industrial de futur pel centre del Prat, encarant-lo al negoci de l’electromobilitat sostenible; així com treballar per aconseguir l’adjudicació de models d’un segment superior i garanties d’ocupació perquè no s’executin “mesures traumàtiques” amb la plantilla sobrant. De la mateixa manera, van apostar per adaptar l’actual organització de la feina per fomentar mecanismes de flexibilitat que generin ocupació, com ara movent les pauses; i impulsar la reducció de la jornada anual. En aquest sentit, l’empresa assegura que el 20è conveni col·lectiu “ha d’impulsar la competitivitat de l’empresa per poder optar a una segona plataforma” de models elèctrics.
D’altra banda, els sindicats van anunciar una aportació econòmica del comitè d’empresa de 6.000 euros per col·laborar amb les víctimes de la guerra a Ucraïna. Les organitzacions empresarials han organitzat aturades silencioses de cinc minuts en suport al poble ucraïnès davant dels centres de treball.