Seat rebrà prop de la meitat dels ajuts del PERTE del cotxe elèctric, amb 397,3 milions d’euros, de la primera convocatòria de la línia que busca electrificar la indústria de l’automoció. La publicació definitiva arriba després de setmanes de crítiques per part de Volkswagen pel retard en la resolució, que va avisar que les inversions de 10.000 milions d’euros per electrificar Martorell, Landaben i la gigafàbrica de bateries de Sagunt no poden tirar endavant sense impuls públic. Finalment, s’ha assignat la meitat dels ajuts demanats. El hub de descarbonització que opta a reindustrialitzar la planta de Nissan a la Zona Franca serà el tercer amb més recursos, amb 107,8 milions d’euros assignats, el 12,2% del total.
El gobierno va anunciar divendres que ampliava la primera línia dels ajuts del PERTE del vehicle elèctric de 700 a 877,2 milions d’euros. D’aquesta manera, el ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme actualitza la resolució provisional de l’agost que adjudicava 166 milions a la candidatura de Volkswagen i Seat, que havia presentat projectes per valor de 800 milions.
El grup amb fàbrica a Martorell ha assegurat que ha d’analitzar la resolució definitiva i estudiar els efectes sobre els projectes per “trobar solucions adequades per poder executar el màxim volum possible de projectes d’inversió previstos”. “Estem compromesos amb l’electrificació de la indústria espanyola”, han afirmat.
A partir d’ara, les empreses adjudicatàries hauran de presentar els avals exigits i la previsió es que comencin a rebre els diners abans de finals d’any. Segons ha detallat el ministeri en un comunicat, s’avançarà “el 90% de l’import total de l’ajuda a cada beneficiari”. Durant el 2023 es publicarà una nova convocatòria per exhaurir tots els recursos, perquè en la primera edició no s’esgotaran els fons inicials, de 2.975 milions d’euros. Fonts properes a Seats asseguren que no descarten presentar-s’hi.
Mercedes, el segon amb més ajuts
Mercedes-Benz Espanya serà el segon amb més recursos assignats, amb una partida de 170,4 milions d’euros, destinada a transformar la seva producció d’acord amb criteris de sostenibilitat per al desenvolupament del monovolum elèctric ‘premium’ EQV 300. Opel és el quart a la llista d’adjudicacions, amb 52,2 milions d’euros, que es destinaran al projecte TESIS (Transformació de l’Electromobilitat i Sostenibilitat Industrial Stellantis).
Renault Espanya és el cinquè, amb 40 milions d’euros que s’invertiran en el desenvolupament del sistema necessari per a la fabricació a l’Estat del vehicle elèctric de la companyia. Tanca el rànquing dels deu projectes l’empresa SAPA Operaciones (32,8 MEUR), Faurecia Interior Systems (28,2 MEUR), Irizar (24 MEUR), Peugeot Citroen (15 MEUR), i Fagor Electronica (8,7 MEUR).