Seat ha promès que el balanç final d’ocupació de l’electrificació de les plantes com la de Martorell “serà positiu”. En l’acte de presentació de la gigafàbrica de bateries que l’automobilística i el grup Volkswagen vol ubicar a Sagunt, el president del consell d’administració de l’automobilística, Thomas Schmall, ha admès que “hi haurà reducció de plantilla en algunes àrees” que no es podran mantenir amb la mobilitat elèctrica però que al final de la transformació el grup “donarà feina a més gent en total”. Ara bé, el també membre del Comitè Executiu de Volkswagen i responsable de Tecnologia ha advertit que hi pot haver una reducció de les hores de fabricació d’entre el 30 i el 40% i que “no tothom estarà al mateix lloc on és avui”.
“D’això es tracta la transformació”, ha dit Schmall, que ha fet aquestes declaracions en plenes negociacions de l’automobilística amb el comitè d’empresa per pactar un nou conveni i el futur operatiu de la planta catalana. Fins ara, Seat ha confirmat que l’electrificació provocarà un excedent d’entre 2.500 i 2.800 treballadors de Martorell.
Amb tot, el conseller delegat de Seat, Wayne Griffits ha assegurat que cal tenir en compte que “sense vehicle elèctric, no hi ha feina” i que el que cal fer és “buscar oportunitats per compensar” la reducció d’entre un 20% i un 30% de les hores necessàries per fer un vehicle elèctric, en comparació amb els de combustió.
El projecte estratègic per desenvolupar vehicle elèctric amb fons europeus que ha presentat Volkswagen i Seat amb una seixantena de socis mobilitzarà 10.000 milions d’euros. Així ho ha anunciat el president el Grup Volkswagen, Herbert Diess, en un acte a Sagunt, per presentar la gigaplanta de bateries que estarà operativa a la localitat valenciana el 2026, en cas de rebre els ajuts. L’esdeveniment ha comptat amb la plana major del consorci i de Seat i també del president del govern espanyol, Pedro Sánchez, que ha remarcat que es tracta d’un “moment històric” per la indústria. Els màxims responsables del grup han reafirmat la tria pel País Valencià, però han admès que la competència entre comunitats per acollir la planta ha sigut “tremenda”.
Les obres per a construir la factoria s’han de començar aquest any perquè pugui estar operativa el 2026, amb la previsió de crear més de 3.000 llocs de treball fins al 2030. El president del consell d’administració de Seat, Thomas Schmall, ha assegurat la tecnologia amb la qual elaboraran les cel·les permetrà “reajustar el cost de les bateries” un 50%.
Els responsables de Volkswagen i Seat han triat Sagunt com a localització per la macrofàbrica pel potencial logística i d’infraestructures i “per moltes raons més”, ha dit Schmall, que ha llançat un missatge a les comunitats perdedores de la cursa. “No estigueu tristos, el futur està obert. De moment, començarem amb València”, ha dit, abans de recordar que el nivell de tots els participants ha sigut alt.
De la mateixa manera, el president espanyol, Pedro Sánchez ha remarcat que Sagunt té accés directe al mar amb el port, té a prop l’aeroport de València i de Castelló així com el futur corredor mediterrani i, a més, compta amb un capital humà i proximitat amb centres acadèmics valencians. El cap de l’executiu espanyol ha garantit que les administracions públiques faran els passos necessaris perquè “el somni” es compleixi i la planta estigui operativa el 2026.
La presentació al polígon Parc Sagunt II ha sigut l’endemà que Seat presentés el projecte per optar als fons europeus. L’aliança, sota el paraigua del nom ‘Future: Fast Forward’, inclou com a socis com Celsa, Silence, Iberdrola, Bosch, Grupo Sesé, Lithium Iberia o Gestamp, entre d’altres. La que es considera la major agrupació empresarial de la història de l’automoció a Espanya inclou companyies d’onze comunitats autònomes, el 61% de les quals són pimes, i que comprenen el conjunt de la cadena de valor del vehicle elèctric.
Un cop coneguda la participació total del PERTE, el grup automobilístic ha actualitzat la inversió total fins als 10.000 milions d’euros, ja que anteriorment havia xifrat els recursos que es mobilitzarien en 7.000 milions. Del total, 3.000 milions es dedicaran a l’electrificació de Martorell i de Pamplona. La planta de Sagunt produirà les bateries que després portaran els vehicles elèctrics compactes de les marques Volkswagen, Cupra o Skoda que es fabricaran a les instal·lacions de Martorell, les més grans del grup i les de Pamplona.
La marca Seat no s’inclou en el llistat perquè no se li ha adjudicat un model elèctric.
Diess no ha donat detalls sobre la inversió a la fàbrica catalana, però ha assegurat que “Seat dissenyarà tots els models de vehicles elèctrics compactes” per les marques del grup.
PowerCo
La que la planta bateries quedarà sota el paraigua d’una societat de Volkswagen amb el nom de PowerCo i es construirà seguint el model de les instal·lacions alemanyes de construcció de cel·les de bateries. El grup ha desenvolupat un format de cel·la que encaixa amb el 80% dels cotxes que produeix el consorci. Dins de la fàbrica, es treballarà amb dos tipus de química, una de rang més alta, que serà rica en níquel (NMC) i una amb més presència de fosfat, amb prestacions més baixes. Amb tot, el grup encara no ha detallat quin serà el soci tecnològic que aportarà el coneixement necessari per a fabricar les cel·les de les bateries.
Ford
L’objectiu de la instal·lació és abastir les plantes del grup per “mantenir la quota del 20% del mercat europeu” però també produir per altres automobilístiques, ha apuntat el president el Grup Volkswagen, Herbert Diess. En aquest sentit, els executius del consorci no han confirmat si s’ha tancat un acord de col·laboració amb la planta valenciana de Ford. “A Alemanya faran servir la nostra plataforma tecnològica però no puc dir si hi haurà més negoci”, ha dit Schmall.
Acord amb Iberdrola
Els responsables del grup alemany han aprofitat la trobada a Sagunt per firmar un acord amb Iberdrola, que construirà un parc solar al costat de la fàbrica. Els panells fotovoltaics ocuparan 240 hectàrees de superfície, 40 més que la mateixa planta, i tindran capacitat per abastir un 20% de la demanda elèctrica de la instal·lació, que tindrà una demanda d’1,4 terawatts a l’any.