Redacció
El Conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha donat a entendre avui que el govern espanyol obstaculitza de manera activa la creació del Corredor Mediterrani ja que es tracta de “la columna vertebral dels Països Catalans”. “Quan s’han pres decisions per impedir que es vertebri aquest espai en termes econòmics, s’han pres de forma conscient, premeditada, per evitar que pogués reeixir en termes econòmics i polítics”, ha explicat Rull durant un debat organitzat per la Universitat Catalana d’Estiu a Prada (Conflent). En una piulada posterior a la trobada, el polític ha assegurat que “si al nord del País Valencià hi hagués Aragó”, el projecte “ja estaria fet”.
El conseller ha recordat que la regió aporta “la part més important del PIB del conjunt de l’Estat”. Com a exemple de la manca d’inversió a la zona, el titular de la cartera de Territori i Sostenibilitat ha criticat que “sigui més ràpid anar d’Alacant a Barcelona passant per Madrid, amb l’AVE”, que directament.
Tot i això, Rull també ha recordat que la Generalitat pretén desenvolupar el projecte del Corredor Mediterrani “des del respecte al projecte polític de cadascun dels territoris”. El dirigent ha defensat que un nou espai construït gràcies a la connexió econòmica i de noves infraestructures seria “molt potent en benefici de la gent”.
El maig passat la Generalitat va donar suport a la primera trobada d’una Taula Estratègica del Corredor Mediterrani per reclamar la millora de la infraestructura i posar de manifest el consens social, polític i empresarial que existeix respecte al tema. El govern planeja celebrar una nova Taula conjunta al País València, a la qual també s’ha convidat a les Illes Balears.
Traspàs de competències
D’altra banda, Rull ha reclamat la transferència del control de les vies, les catenàries i les estacions de la xarxa ferroviària catalana a la Generalitat, per poder prendre decisions “en benefici dels ciutadans de Catalunya”. La Conselleria ha criticat durament els últims dies la falta de puntualitat dels trens de la línia R16, que a principis d’agost van incorporar canvis horaris, aprovats conjuntament amb Adif, per normalitzar els retards crònics del trajecte.
Rull ha destacat que “no s’han complert els compromisos per part d’Adif i Renfe”, i ha assegurat que no es pactaran nous horaris amb l’organisme estatal “si no hi ha solvència”.