Eduard Fernández (@eduard_bcn)
Edificis que poden parlar entre ells, cotxes en comunicació constant amb la carretera, o la monitorització automàtica des de centres mèdics dels seus de pacients. L’internet de les coses (IoT, per les sigles en anglès), és a dir, la tecnologia que permet transmetre informació entre tot tipus d’objectes físics a través de sensors, ha estat aquest any un dels temes estrella del Mobile World Congress (MWC), que se celebra fins avui entre Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat.
De fet, diversos autors ja han identificat l’IoT com una de les pedres angulars de la propera revolució industrial, i un informe de 2015 de la consultora nord-americana McKinsey preveia que, en una dècada, aquesta innovació podria arribar a generar un impacte econòmic proper als 10,5 bilions d’euros a nivell mundial.
“El millor de l’internet de les coses és que la gent pot pensar en tot tipus d’aplicacions i descobrir-ne nous usos un cop té accés a les dades”, explica Vanja Subotic, directora de desenvolupament de productes a Interdigital, una empresa nord-americana especialitzada en l’agregació de dades que generen l’internet de les coses, present al MWC. Moltes d’aquestes empreses ja pensen en traslladar aquestes noves solucions digitals a nivell municipal, per crear ‘ciutats intel·ligents’ més eficients i còmodes pels ciutadans. Interdigital, per exemple, treballa actualment amb la Autoritat Nacional del Trànsit britànica per gestionar la circulació del cotxe en espais que reben un alt volum de vehicles en moments determinats, com el circuit de Formula 1 de Silverstone.
Un cas similar és el de Stream IoT, una societat escocesa especialitzada en la creació de xarxes per transmetre informació entre sensors. La firma participa en un projecte que permet al govern de Liverpool monitoritzar l’estat dels pisos públics, a través de sensors que detecten possibles problemes de manteniment de tot tipus, que inclouen la xarxa elèctrica, de l’aigua o fins i tot l’aparició d’humitats. “Es tracta d’un gran avanç, ja que l’ajuntament de la ciutat és propietari d’un gran nombre d’habitatges, i d’aquesta manera no els cal revisar-los de forma periódica”, comenta Crighton Bain, gerent de la provisió de serveis de la companyia.
Tant Bain com Subotic afirmen que l’interès des del món institucional per implantar la tecnologia IoT a les ciutats ha augmentat a tota Europa durant els últims anys. Des de Stream IoT destaquen que l’abaratiment de la transmissió d’informació els ha permès oferir projectes més competitius a l’administració, que abans no haurien implementat. Des d’Interdigital, d’altra banda, s’admet que es necessita que els municipis comencin a reservar part del pressupost a aquest procés de digitalització, i una “major col·laboració” per traslladar solucions d’una ciutat a una altra i adaptar-les a cada zona. “Al tractar-se d’entitats públiques, és habitual que aquestes decisions siguin més lentes”, admet Subotic.
Cotxes intel·ligent
El MWC ha servit també per donar a conèixer les últimes aplicacions de l’internet de les coses en el mercat automobilístic, que permet que els cotxes enviïn i rebin informació de la infraestructura per on circulen i de la resta de vehicles constantment. “Tots els fabricants estan apostant per aquesta innovació, i a mesura que es renovi el parc automobilístic tots els cotxes passaran a ser intel·ligents”, afirmen des de Ficosa, una empresa participada per Panasonic i que produeix equipament per firmes com Renault, Smart o Honda.
La tecnologia permet als conductors detectar tot tipus de serveis propers i rebre informació actualitzada sobre l’estat de la carretera, però també avaluar la conducció d’una determinada persona, per poder ajustar el preu de l’assegurança del cotxe, o rebre alertes sobre el seu estat des de casa. En última instància, aquestes innovacions han de servir per crear una flota de cotxes autònoms, com els prototips que ja comencen a circular per zones pilot d’Estats Units.