Renfe assegura que aquest dilluns el servei de Rodalies s’ha prestat amb “certa normalitat”, en el primer dia feiner en què han coincidit les diverses obres que s’acaben de posar en marxa a la xarxa. La directora de Rodalies, Mayte Castillo, ha apuntat que s’han fet “alguns ajustos” des que dissabte es va desplegar el pla de mobilitat alternatiu per als passatgers de les línies R1, R3, R4, R7, R12 i RG1. “Només hi ha hagut alguna incidència puntual”, ha afirmat Castillo coincidint amb una convocatòria de premsa a Cornellà amb motiu dels nous trens que Stadler està fabricant per a Rodalies. Al seu torn, el president de Renfe, Isaías Táboas, ha recordat que les obres són “per donar més capacitat, fiabilitat i regularitat” al servei.
Táboas ha fet una crida a la comprensió dels passatgers durant els propers mesos, tot admetent que hi haurà “patiments diversos” degut a la múltiple coincidència d’obres a la xarxa ferroviària, “que són per millorar”. Arran d’aquestes afectacions, el president de Renfe ha recordat que el sistema de Rodalies es desplega “en una xarxa molt complexa” per la convivència entre la curta distància, l’alta velocitat i els trens de mercaderies, “fet que complica molt l’operació i la fiabilitat del servei”.
Així i tot, s’ha mostrat cofoi de l’índex de puntualitat, “que és molt més alt que a altres països europeus”. Segons Táboas, un estudi recent del Ministeri de Transports francès indicava que el servei de Rodalies de l’estat espanyol se situa entre els més puntuals d’Europa, només per darrera de Dinamarca. “Estem molt millor del que a vegades pensem”, ha afirmat, si bé ha afegit que desitjaria “arribar al 100% d’efectivitat”. “Hem de continuar treballant per oferir la màxima puntualitat”, ha refermat.
En el cas específic del nou dispositiu iniciat aquest cap de setmana a les línies R1, R3, R4, R7, R12 i RG1, la directora de Rodalies, Mayte Castillo, ha destacat “l’oportunitat molt bona” per redissenyar el sistema operatiu de l’estació de Plaça de Catalunya, a Barcelona. Ha ressaltat que s’ha posat en marxa un sistema homogeni que es repeteix cada hora “per treure el màxim profit a la capacitat de la infraestructura”.
En el marc d’aquests nous ajustos per esquivar les limitacions provocades per les obres, Castillo ha subratllat especialment les “millores” aconseguides, de retruc, a la R3. En aquest sentit, ha recordat que s’han incorporat 4 trens diaris, un dels quals permet eixamplar el servei fins una hora més tard a la nit en comparació als horaris que hi havia fins ara. Al mateix temps, s’ha restablert la circulació entre les Franqueses i la Garriga.
Deu mesos d’obres
Les obres iniciades aquest cap de setmana s’allargaran fins el febrer del 2023, segons les previsions de Renfe, que apunta que anirà modulant el dispositiu de mobilitat dels passatgers . En el cas de la línia R4, els trens que habitualment comencen o acaben a Martorell, ara ho fan des de Castellbisbal. S’ha posat en marxa un servei de reforç amb bus entre Castellbisbal i Martorell, mentre que entre Castellbisbal i Terrassa Renfe garanteix quatre trens per hora i sentit, amb reforços en moments de punta de demanda.
A l’R1, s’ha tallat el tram de Molins de Rei a Cornellà, de manera que ara tots els trens d’aquesta línia comencen o acaben a l’Hospitalet de Llobregat. Als usuaris de l’estació de Molins, Renfe els proposa utilitzar l’R4, on es reforç el servei. Per als usuaris del tram l’Hospitalet – Maçanet, la companyia també ha previst reforços. A l’R8, el trànsit ferroviari ha quedat tallat entre Martorell i Rubí, així que aquest trajecte es fa amb autobusos.
Rubí: del tren a l’autocar
Aquest dilluns s’ha posat a prova el dispositiu a nombroses estacions, com la de Rubí. Quan el tren arriba procedent de Granollers, ja hi ha un autocar que espera els passatgers, i quan tots hi pugen, surt en direcció a Martorell, fent parada a Castellbisbal. A la vegada, un altre autocar fa el recorregut a la inversa.
L’objectiu és arrencar l’autocar quan tots els passatgers del tren hi ha pujat, i no posar en marxa de nou el tren fins que tots els que arriben amb l’autocar han pogut accedir-hi amb normalitat. “Ja fa una setmana que han anat informant, així que m’he preparat amb antelació”, diu a l’ACN un usuari, en Darwin Flores. “Estat tot planificar i hi ha bastanta informació, estic bastant tranquil perquè em puc moure sense problema”, afegeix.
De fet, un informador de Renfe acompanya en determinats viatges als passatgers, tant en autocar com en tren, per donar detalls dels treballs i l’afectació. Assegura, a més, que el servei en autocar entre Rubí i Castellbisbal no s’ha d’allargar més enllà de finals de maig, amb la qual cosa es podrà recuperar una certa normalitat ben aviat, tot i que el conjunt d’obres s’allargaran fins el febrer de 2023.
Altres usuàries, com la Ruth Ortiz, no estan tan satisfetes amb el canvi. Viu a Vilafranca i cada dia agafa el tren de la línia R8 a Martorell, i avui no havia caigut amb què començaven les afectacions: “He esperat molt l’autocar, particularment no em donar temps d’anar a la feina ja, m’ha agafat per sorpresa”, lamenta.
Al llarg del matí ha estat habitual veure usuaris amb patinets que s’han plantejat com s’ho farien per pujar a l’autocar, com en Bryan Hernández. “Tenia la incertesa de si em deixarien pujar amb el patinet elèctric, i al final veig que està tot pensat, i per aquest cantó estic content”, explica. En el seu cas, haurà de deixar el patinet al maleter de l’autocar, fet que també passa amb aquells viatgers que duguis equipatge voluminós o altres sistemes de transport, com bicicletes.