La batalla dels pressupostos s’està reduïnt a unes poques coses ben concretes, d’entre les quals en destaquen la B-40 i la renovació de l’aeroport del Prat. Les posicions respecte aquest darrer tema segueixen iguakment estancades.
FIRA DE BARCELONA
El president de Fira de Barcelona, Pau Relat, ha opinat sobre l’ampliació de l’aeroport de Barcelona i ha reclamat “coherència” a les administracions. “Si fem una inversió de 400 MEUR per ampliar Fira de Barcelona per captar més visitants i esdeveniments internacionals no té sentit posar colls d’ampolla i no dotar el país de les infraestructures necessàries, entre les quals l’aeroport”, ha assenyalat Relat en un col·loqui al Círculo Ecuestre. “Però no és suficient només amb la infraestructura, sinó que cal facilitar també que les aerolínies operin noves rutes i que no s’imposin limitacions legals”, ha avisat el president de Fira, que igualment ha apel·lat a la “lleialtat institucional” per renovar el consell d’administració de l’entitat.
“Hi ha vegades que, quan entra gent nova, tarda una mica de temps en entendre la lleialtat institucional”, ha reflexionat en veu alta Relat, sense volar citar directament a la cúpula de la Cambra de Comerç de Barcelona. “Però jo crec que en breu estarem en la línia de poder fer les renovacions i els nomenaments dels nous consellers perquè la institució segueixi funcionant a ple rendiment”, s’ha mostrat convençut el president de Fira de Barcelona, que ha defensat el model de governança de l’entitat com un model “ben pensat i que ha funcionat a la perfecció”. De fet, Relat ha reivindicat i ha aplaudit l’excel·lent relació amb totes les institucions del país. “Des de l’òptica de Fira no hi ha una sola queixa, el suport de les institucions és unànime i un fet diferencial”, ha valorat.
L’ampliació de Fira Gran Via, llesta el 2026
En paral·lel, el president de Fira de Barcelona ha assegurat que les obres d’ampliació de Fira Gran Via van a bon ritme i seguint el calendari previst, amb l’enderroc ja de la nau de Porcelanosa. “Es tracta d’una ampliació per als pròxims 25 anys que permetrà que Fira de Barcelona sigui un referent del turisme congressual a Europa. Estarà llesta el 2026 i tenim molta il·lusió”, ha reconegut Relat, que ha tret pit de la capacitat de la institució per atraure fires. “Des del 2018 al 2022, els grans esdeveniments internacionals en què Fira hi tenia interès i que podien decidir lliurement on anaven, han decidit vincular-se a Barcelona. I això és una dada objectiva”, ha constatat el president de Fira de Barcelona.
“I ens consta que tenien ofertes de moltes ciutats del món”, ha puntualitzat Relat, que ha posat l’exemple del MWC, la seva renovació fins al 2030 i la declaració així ‘de facto’ de seu permanent. “Si hem fet tot això amb els problemes que hem tingut, imagineu si tinguéssim el vent a favor, aquesta ciutat seria imbatible”, ha conclòs el president de Fira de Barcelona.
La plataforma Zeroport convoca una concentració aquest dijous davant la seu del PSC contra l’ampliació
La plataforma Zeroport lamenta que l’ampliació de l’aeroport del Prat estigui centrant la negociació dels pressupostos de la Generalitat entre el Govern i el PSC. En un comunicat, critica que els socialistes catalans actuïn com a “braç parlamentari” de la patronal, que té en aquest projecte, exemple de “negacionisme climàtic”, la seva gran “obsessió”. També diuen “no entendre” com el govern català “no es pren seriosament ni acata” les directrius europees i, per tant, no manté una posició ferma contrària a l’ampliació de l’aeroport. Per tot això, la plataforma ha convocat una concentració de protesta el dijous 26 de gener a les cinc de la tarda davant la seu del PSC a Barcelona.
Amb la concentració volen assenyalar públicament i dir prou a la deriva dels sectors polítics que irresponsablement impulsen l’agenda de la patronal, tot ignorant el context d’emergència climàtica i de crisi energètica i de biodiversitat en què ens trobem. “Arran de les negociació dels pressupostos de la Generalitat, estem assistint a un espectacle d’irresponsabilitat per part de diversos representants de partits polítics que pressionen a favor d’una sèrie de macroprojectes que es poden qualificar d’aberracions pel que fa a les seves conseqüències ambientals, energètiques i socials”, apunten al comunicat.
En el cas de l’ampliació de l’aeroport del Prat, la plataforma exigeix que es descarti una projecte propi del negacionisme climàtic i que es faci cas a una majoria social que s’oposa a l’ampliació de l’aeroport, tal com reflectia l’enquesta del Centre d’Estudis d’Opinió de la Generalitat de finals de 2021, i que es va fer palès en la gran manifestació que va tenir lloc al Baix Llobregat i a Barcelona el 19 de setembre del mateix any.
Zeroport recorda que Catalunya no té un problema de falta de capacitat de les seves infraestructures aeroportuàries, sinó un problema de falta de polítiques per a un decreixement de l’activitat de l’aviació. Aquí, critica que el govern català “només escolti els mateixos actors de sempre, sindicats i patronals, i no els arguments de la ciutadania organitzada, basats en nombroses evidències científiques i en un gran consens social”. En aquest sentit, adverteixen que no acceptaran “ampliacions encobertes amb altres denominacions, com ara millores de gestió, modificacions o noves configuracions”, fetes a partir de pactes polítics curterministes i contraris a l’interès general.