La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, s’ha referit a la manca d’execució d’inversions a Catalunya –només un 35% del total previst el 2021- i ha volgut rebaixar la polèmica. “No podem fer un relat només al voltant de les xifres. Si s’expliquen aïlladament no transmeten la realitat de com estan avançant els projectes”, ha assenyalat Sánchez en la inauguració del Saló Internacional de la Logística (SIL). “A mi m’agradaria deixar palès que, des del 2018, aquest govern ha invertit i executat a Catalunya més que en qualsevol altra comunitat autònoma”, ha volgut deixar clar la ministra de Transports, que també ha reclamat no utilitzar les infraestructures com una “arma llancívola” entre territoris.
“Les xifres no són comparables, insisteixo. A Madrid l’execució va ser superior l’any 2021 –un 184%- perquè s’ha hagut d’assumir el rescat de les autopistes radials, que no estava previst als pressupostos”, ha justificat Sánchez. “Per tant, és molt fàcil i temptador aïllar les xifres i fer aquesta comparativa entre territoris, però crec que és una mala fórmula”, ha insistit la ministra de Transports, que ha volgut posar de relleu “l’esforç inversor” del govern espanyol durant els últims quatre anys a Catalunya. “Molts projectes estaven paralitzats o aturats, i l’esforç del govern va ser posar-nos mà a l’obra i tornar a activar aquestes obres”, ha assenyalat Sánchez, que ha parlat de la Sagrera, el Corredor Mediterrani o el pla d’inversions a Rodalies.
“Tingueu en compte que en el primer trimestre del 2022 hem licitat a Catalunya un 160% més del que s’havia licitat en el mateix període de l’any anterior. Per tant, és esperable que el nivell d’execució es recuperi”, ha recalcat la ministra de Transports. “El compromís del govern espanyol amb Catalunya és ferm. Som un executiu que compleix, compromès i fiable”, ha afegit Sánchez, que ha recordat que en el marc de l’acord pressupostari es va acordar la creació d’una comissió per fer un seguiment de les inversions. “Estem esperant que ERC designi el seu representant. M’agradaria que la Generalitat s’assegui i puguem explicar projecte per projecte com s’està avançant”, ha reclamat la ministra de Transports. “Les polítiques d’infraestructures són polítiques d’Estat que no haurien de ser utilitzades com una arma llancívola per debatre altres qüestions polítiques”, ha conclòs Sánchez.
Gavín: “Les xifres no són de rebut, són inadmissibles”
El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, ha estat un dels ponents en la jornada inaugural del SIL i no ha desaprofitat l’oportunitat de carregar contra el govern espanyol per les xifres d’inversió a Catalunya durant el 2021. “Les xifres d’execució no són de rebut, són inadmissibles”, ha sentenciat Gavín, que ha posat sobre la taula les dades “molt negatives” de només un 36% d’inversió a Catalunya en comparació amb el 184% de Madrid. “A Catalunya per cada tres euros pressupostats se n’ha invertit un. A Madrid, per cada tres euros pressupostats se n’ha invertit cinc i mig”, ha calculat el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, que també ha recordat que Catalunya ha rebut únicament el 9% de les inversions territorialitzades.
“I això que som el territori que aporta el 19% del PIB d’Espanya, té el 16% de la població i el 26% de les exportacions”, ha enumerat Gavín. “Es diu que estem en una etapa de trobada i de diàleg, però sincerament, aquestes xifres són inadmissibles. I passen els anys i es repeteix el mateix”, ha apuntat el secretari d’Infraestructures i Mobilitat. “Són dades que no deixa tirats la gent d’una ideologia concreta o el Govern, sinó que deixa tirats a les empreses catalanes, les infraestructures i a tots els ciutadans que les fan servir”, ha etzibat Gavín. “Hi ha una agenda inversora absolutament deficient que mereix una profunda reflexió, una resposta contundent i unes excuses molt clares”, ha finalitzat el secretari d’Infraestructures i Mobilitat.