La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, assegura que un de cada tres euros invertits en el Corredor Mediterrani des de 2018 ha anat a parar al tram català. En una visita al renovat túnel ferroviari de Costablanca, entre Martorell (Baix Llobregat) i Castellbisbal (Vallès Occidental), Sánchez ha defensat que l’Estat ha invertit més de 2.500 MEUR en el traçat del Corredor Mediterrani per Catalunya, tot assegurant que la connexió entre Almeria i la frontera francesa serà una realitat al 2026, i que això implica la finalització de les obres del territori català. Sánchez també ha defensat que vol que al 2024 es pugui connectar SEAT amb la frontera francesa amb ample internacional.
“De cada tres euros invertits en el Corredor Mediterrani, un s’inverteix des del 2018 a Catalunya”, ha assenyalat Sánchez, que assegura que quan l’executiu socialista va accedir al govern estatal només hi havia en execució 114 quilòmetres de vies: “No hi havia cap projecte que avancés”, ha dit i, des de llavors, assegura, s’ha invertit fins a 2.500 MEUR en el Corredor Mediterrani en el tram de Catalunya, incloent-hi l’estació de la Segrera, a Barcelona. En total són 240 actuacions licitades, entre elles la recuperació del túnel de Costablanca, en desús des dels anys 80, i que ara connecta de nou Martorell amb Castellbisbal.
“Assolim una fita molt important en el puzle del Corredor Mediterrani, recuperant un túnel amb una tercera via de 2.100 metres i que és una peça crítica del que anomenem Porta d’Europa, i que permetrà als ports de Tarragona, Castelló i València obrir-se”, ha assenyalat la ministra. Ella mateixa ha encapçalat una delegació del govern espanyol i altres autoritats del territori en un viatge explicatiu en tren des de Martorell a Castellbisbal.
Objectiu 2026
Sánchez ha assegurat que la connexió entre Almeria i la frontera francesa a través del Corredor Mediterrani estarà culminada l’any 2026, donat que part de les obres estan finançades amb fons europeus que marquen que l’execució dels treballs ha d’estar completada abans d’aquell any. “L’objectiu més cert és que per al 2026 la connexió entre Almeria i la frontera francesa serà una realitat i que els trams de territori català també ho seran”, ha afegit.
A dia d’avui ja hi ha altres trams de variants en servei, com de Tarragona – Vandellós, que va entrar en funcionament al gener de 2020, pendent però, de l’ample de via que s’executarà quan entri en servei el tram entre Castellbisbal i Vila-seca. “Entre Vandellós i Castelló ja hem iniciat les obres d’ample de via, mentre que entre Castelló i València es troben en fase final d’execució d’implementació d’ample mixt en segona via”, ha assenyalat Sánchez.
De Seat a França
La ministra ha volgut destacar la importància que té la connexió de la factoria de Seat a Martorell amb la frontera francesa amb vies d’ample internacional. “Treballem decididament per a fer-ho possible, i m’agradaria que això fos al 2024 com a molt tard”, ha dit. A més, ha anunciat la licitació d’un estudi informatiu per aquest mateix any per a la variant ferroviària de Martorell per a mercaderies: “Analitzarem com segreguem les vies per dotar-nos d’una millor capacitat ferroviària”, ha afegit.