Redacció
La plataforma ‘No vull pagar C-32’, una organització de veïns del Garraf i el Baix Penedès que reclama la gratuïtat de l’autopista, ha expressat avui el seu recolzament pel model de vinyeta presentat ahir per la Generalitat de Catalunya. El nou sistema permetrà als conductors pagar una única tarifa anual per usar les vies ràpides catalanes, d’entre 40 i 110 euros, per tal d’eliminar els peatges de la xarxa viària catalana.
“Entenem que la vinyeta és un model global de país per a la gestió de les vies ràpides i d’alta capacitat per tal de donar solució a una situació que no es pot aguantar més temps, ni socialment, ni econòmicament”, ha explicat en un comunicat la formació. ‘No vull pagar C-32’ destaca que actualment el diner públic destinat al cost de les concessionàries, el pagament de bonificacions de preu i el cost del peatge a l’ombra surt “de tothom”, ja sigui “propietari o no de cotxe”.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va presentar ahir el nou sistema, i va assegurar que suposarà un estalvi de més de 300 milions d’euros anuals pel Govern. Rull va explicar que els guanys es destinaran a la millora del transport públic, la renovació del parc de vehicles i la xarxa viària.
Oposició de Foment
Per contra, el ministre de Foment espanyol, Iñigo de la Serna, va rebutjar el model de la vinyeta, ressaltant que suposaria “una clara discriminació d’uns espanyols enfront d’altres pel fet de viure en un territori o un altre”. No obstant això, De la Serna va admetre que la Generalitat podria aplicar el nou mètode en les autovies que gestiona, un 46% del total de la xarxa.
“No entenem l’ actitud contrària del govern espanyol a la implantació de la vinyeta, i molt menys el seu argumentari basat, en la discriminació entre ciutadans de diferents comunitats autònomes, sobretot per una raó: la discriminació en matèria d’ infraestructures i peatges existents la patim històricament els ciutadans de Catalunya”, recordava la plataforma ‘No vull pagar C32″.
D’altra banda, altres moviments veïnals contraris als peatges s’han mostrat contraris a la mesura, demanant la gratuïtat total de les vies. Les organitzacions contràries al·leguen que els ciutadans catalans ja han pagat “prou” les vies ràpides del Principat.