ACN
L’Associació que agrupa els empresaris de tallers mecànics, CORVE, ha denunciat una desena de negocis il·legals en el que va d’any a les comarques de Girona. El seu president, Ernest Planas, però, assegura que problema “és molt més important”, ja que hi ha molts tallers que operen de forma clandestina en el mateix domicili. “Per demostrar-ho has de poder entrar dins la casa i això, tant per la policia com per nosaltres, és molt complicat”, afirma. La majoria de denúncies arriben per part de veïns, clients o mecànics d’altres tallers. “En molts casos sospiten del taller al veure que no compleix amb els requisits, sobretot en temes de residus o directament no tenen la placa que els habilita per treballar”, explica Planas.
Aquests casos però, les reparacions que fan “solen ser poc importants” perquè no tenen la maquinària ni la preparació necessària per fer una feina complexa, diu Planas.
Contractar detectius
Una de les mesures que CORVE vol tirar endavant és la contractació de detectius privats que investiguin els tallers il·legals que hi ha arreu de la demarcació, per tal de denunciar-los. La iniciativa havia de començar l’any passat però, tot i que la patronal dels tallers té el pressupost per tirar endavant aquesta mesura, l’empresa de detectius amb la que havien de treballar no va acceptar les condicions.
Tot i això Planas explica que “tenen clar que ho faran” perquè ara mateix han de ser els clients o els veïns qui ho denunciï. “Hem d’aconseguir acabar amb l’intrusisme, perquè suposa un greuge pels que treballen de manera correcte”, remarca.
Un negoci sorgit per la crisi
Planas ha explicat que la proliferació de tallers il·legals s’ha disparat arran de la crisi. “Molta gent que va perdre la feina, es feia el seu taller a casa”, explica. De fet, des de CORVE asseguren que fa una dècada “era molt estrany” trobar negocis que operessin de manera il·legal.
Planas recorda que, en contra del que pot pensar molta gent, portar el cotxe a un taller il·legal pot ser “molt més car” que en un que en un que operi amb tots els permisos en regla. “En un negoci fraudulent, hem de pensar que no ens faran factura i que comptaran les hores que el mecànic consideri i no les reals”, alerta.
A més, el president de CORVE destaca que en la majoria d’aquests tallers “no podran arreglar una avaria complexa” perquè no tenen ni les eines ni la preparació en molts casos.
Venda il·legal de cotxes
Un altre punt que s’investiga des de CORVE és la venda fraudulenta de cotxes al carrer. Es tracta de persones que utilitzen la via pública com un concessionari de vehicles. “Ens trobem carrers plens de cotxes en venda i tots tenen el mateix número de telèfon”, denuncia Planas.
El president de la patronal de tallers explica que aquesta pràctica “és molt habitual” a ciutats com Figueres, i demana que es “posi remei a aquest tipus d’intrusisme”. “A Girona es va tallar d’arrel i volem que a Figueres també s’acabi”, diu Planas.