La secretària d’Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Isabel Pardo de Vera, ha admès aquest dimarts que hauria estat “millor” definir el sistema de manteniment de les vies d’altes prestacions –autopistes i autovies- abans d’alliberar els peatges i ha lamentat que el debat s’hagi “contaminat”. En una intervenció a Executive Forum, Pardo de Vera considera que l’any que ve serà una “oportunitat clara” per plantejar bé les fases per saber “fins on volem arribar”.
La secretària d’Estat ha dit que espera que el 2022 sigui una “oportunitat” per plantejar fins on es vol arribar en el model de peatges i ha comentat que seria una “irresponsabilitat” no abordar el manteniment de les carreteres. Ha subratllat que no li pertoca a ella posar una data per a la implantació d’un peatge per al manteniment per a les carreteres i ha lamentat que en els darrers tres anys aquesta qüestió s’ha “contaminat” i que l’oposició s’hi hagi oposat d’entrada sense tenir detalls del model.
La secretària d’Estat ha constatat que Espanya no té un sistema establert i homogeni per a manteniment de peatges. En aquest sentit, ha recordat que mentre darrerament s’han aixecat alguns peatges –com per exemple l’AP-7 al seu pas per Catalunya- en d’altres llocs s’han ampliat les concessions fins d’aquí molts anys, en altres trams s’han fet obres i en altres hi ha un peatge a l’ombra a càrrec de la comunitats o dels PGE. “Per tant no hi ha sistema perquè els temps polítics no estan compassats amb la planificació de les infraestructures”, ha assenyalat.
Isabel Pardo de Vera també ha defensat que tots els territoris han de contribuir per igual i hi ha d’haver un “equilibri just”. “La mobilitat ha de ser visquem on visquem”, ha indicat la secretària d’Estat, que ha afegit que si es prorrogaven els peatges es posarien “més obstacles a desenvolupar un sistema homogeni i coherent”.