Un mes cada quatre anys. A més a més de la il·lusió de milers de persones per veure a la seva selecció aixecar el trofeu del mundial, per organitzar un torneig d’aquesta magnitud calen esforços de tot tipus.
En aquest mundial de Rússia 2018 hi participen un total de 32 seleccions que han hagut d’enfrontar-se a diversos partits classificatoris per finalment, veure’s les cares i competir per ser els millors del món.
Però, a nivell logístic, què suposa organitzar un mundial? La plataforma online de contractació de serveis logístics Eurosender, ha dut a terme un estudi que demostra que el camí de la selecció espanyola serà molt més curt si supera la fase de grups com a primera que si ho fa com a segona. La diferència seria de 2.000 kilòmetres.
Segons aquest informe, els primers deu dies de la competició són claus. Cal recordar que Espanya ha triat allotjar-se a Krasnodar durant el mundial. La ciutat només està a prop de Sochi, que és on va jugar contra Portugal la setmana passada. Però la separen 2.000 kilòmetres de Kaliningrad i 1.600 de Kazan, on jugarà contra Marroc i l’Iran respectivament. Només amb aquestes dades, La Roja serà l’equip que viatgi més de tot el campionat.
La selecció espanyola va triar les instal·lacions de la Krasnodar Academy perquè són les més sofisticades del continent. Però tot té un cost. I és que Espanya haurà de fer un total de 4.887 kilòmetres de seu a seu durant la fase de grups. Si acaba primera de grup, seran 9.419 kilòmetres recorreguts, si és segona, en seran 11.425.
La logística del torneig
Però a banda dels desplaçaments de les diferents seleccions que participen en el Mundial de Rússia, també hi ha tot el material que s’ha de moure d’un lloc a l’altre. Rússia té més de 17 milions de km², tot i que pel mundial “només” se’n faran servir 85.000 m²: això implica 12 estadis de futbol situats en 11 ciutats diferents que acolliran 64 partits.
En aquests partits es faran servir aproximadament 3.240 pilotes de futbol, 300 tones d’equipament esportiu i més de 2.740 tovalloles i 22.000 kits d’higiene personal per a jugadors i àrbitres, comenten des d’Eurosender, basant-se en xifres del Mundial del 2014 al Brasil.
Per fer-se una idea del volum que podria suposar tot això, des d’aquesta plataforma asseguren que es necessitarien 63 portaequipatges d’un Seat León, 6,5 avions de càrrega aèria A330-300, i fins a 310 caixes de cartó per transportar tot el material que els esportistes de totes les seleccions faran servir.
A més a més, s’haurien renovat o reconstruït fins a 13 hospitals, 12 aeroports i terminals, 31 estacions de tren, 12 centrals elèctriques i s’haurien inaugurat 27 hotels. I per facilitar la comunicació entre seus, s’han posat 728 trens addicionals.
Una altra dada rellevant que deixa el mundial és l’augment del 5.000% del cost de l’allotjament a Rússia durant el Mundial i els 1,5 milions de visitants que espera el país fins al dia de la gran final, el 15 de juliol a l’estadi olímpic de Luzhnikí de Moscou.
Per altra banda, l’estudi assenyala també que el cost total de l’organització del mundial podria situar-se al voltant dels 12 mil milions d’euros i el retorn que podria generar oscil·laria entre el 22 i 26 mil milions d’euros.