Dimarts, 05 de novembre del 2024

Operadors ferroviaris europeus critiquen que SNCF demani ajudes per a l’Eurostar mentre inverteix 600 MEUR a Ouigo

Allrail es mostra favorable al suport econòmic de les administracions però sense perjudicar la lliure competència

|

L’associació que agrupa una dotzena d’operadors ferroviaris europeus Allrail ha criticat que l’empresa SNCF demani ajudes públiques per fer front als 585 MEUR de pèrdues anuals al seu servei a l’Eurotúnel –que uneix Londres amb París i Brussel·les- per fer front a l’impacte de la covid mentre anuncia una inversió de 600 milions d’euros a l’Estat a través d’Ouigo, la seva filial per competir amb l’AVE de Renfe a partir del maig. “SNCF no pot rebre ajuda estatal sense condicions a un lloc mentre s’expandeix sense control en un altre”, subratlla el comunicat d’Allrail. L’associació deixa clar que està a favor de les ajudes estatals però que aquestes s’han d’aplicar sense perjudicar la lliure competència entre operadors.

En aquest sentit, considera que SNCF hauria de facilitar l’accés als trens d’alta velocitat de l’Eurostar de segona mà a altres operadors en condicions “justes, raonables i no discriminatòries”, de la mateixa manera que la companyia francesa els traspassa a Ouigo per operar el servei ‘low cost’ d’alta velocitat a l’Estat un cop ja ha entrat en vigor la liberalització del sector.

L’associació d’operadors recorda que la filial espanyola de SNCF té previst arrencar el seu servei entre Barcelona i Madrid al maig a partir de 9 euros per bitllet. “Cobreix aquesta quantitat els costos operacionals?”, es pregunta Allrail. “La UE i el Regne Unit han d’evitar ajudes a companyies dominants del mercat mentre inverteixen en un altre lloc, excepte si hi ha condicions. SNCF vol 585 milions d’euros per a Eurostar mentre n’inverteix 600 MEUR a Ouigo”, es queixa el secretari general d’Allrail, Nick Brooks.

Entre els membres que formen part d’Allrail hi ha Leo Express –companyia txeca de la qual recentment Renfe ha anunciat l’adquisició del 50% del capital-, Ilsa –que és l’altra empresa que competirà amb Ouigo i Renfe a l’Estat, en el seu cas a partir del 2022-, Italo, l’alemanya Flixtrain, l’austríaca Westbahn i l’escocesa Stagecoach, entre d’altres.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483