Dimarts, 05 de novembre del 2024

Nova mesa de reindustrialització de Nissan amb la incògnita de la continuïtat de Great Wall Motors

El pla B de la comissió és dividir la planta de Zona Franca entre el hub de descarbonització i una altra empresa

|

La mesa de reindustrialització de Nissan es reuneix novament aquest dimecres a la seu del Consorci de la Zona Franca amb la incògnita de si el fabricant xinès Great Wall Motors (GWM) es retira de la cursa per substituir l’automobilística nipona, que marxa de Catalunya a finals de mes. En cas de confirmar-se que la contraoferta que les administracions han posat sobre la taula en les últimes hores no han donat fruits, el pla B que estudia la comissió és dividir la planta de la Zona Franca entre dos candidats: el hub de descarbonització i una empresa logística que fins ara no s’ha donat a conèixer. Els treballadors han convocat una aturada de producció a les 11h30 i es concentraran a les portes de l’edifici per fer visible el seu malestar.

Després de ser escollit com el candidat preferent per reindustrialitzar la fàbrica més gran que Nissan deixarà buida, GWM va enviar una auditoria tècnica a la planta barcelonina a principis de novembre, que va tenir un resultat “favorable”, segons fonts presents a la mesa. Tot i això, el fabricant xinès va anunciar per carta a les administracions que desistia del projecte la setmana passada. El fabricant, que vol començar a vendre models a Europa l’any que ve, argumentava que la planta de Zona Franca ara li quedava petita perquè volia fabricar el doble de cotxes del que havia proposat en un inici -300.000 models-, cosa que demanaria més inversió. Per això, reclamen una rebaixa del preu dels actius i més ajuts públics dels 100 milions que s’havien posat sobre la taula.

Davant d’aquest escenari, els sindicats van demanar públicament als governs que s’impliquessin “al més alt nivell” abans de la reunió d’aquest dimecres i es moguessin per aconseguir que GWM canviés d’opinió. En les últimes hores, les administracions han posat sobre la taula una contraoferta que amplia els ajuts públics i garanteix que tots els actors faran un esforç per accedir a les seves peticions.

Durant la reunió d’aquest dimecres es plantejarà si s’activa una opció alternativa per la planta de Zona Franca, que passaria per repescar el projecte del hub de descarbonització format per una desena d’empreses i liderat per la catalana QEV i per les sueques Volta i Inzile, que fins ara havia estat negociant per ocupar els terrenys de Sant Andreu de la Barca. Tenint en compte que la comissió considera que el hub d’electromobilitat sol no podria ocupar tot l’espai de Zona Franca, la mesa plantejarà donar entrada a una altra empresa que es dedica al sector de la logística, fet que els sindicats sempre han rebutjat perquè volien una alternativa industrial.

El hub està obert a escoltar la mesa i està interessat a obrir negociacions per “oferir una solució” per la planta de Zona Franca, segons confirmen fonts de l’empresa. Abans de començar a negociar per una planta més petita, el hub proposava invertir 1.000 milions d’euros, per produir 100.000 vehicles l’any abans del 2025 i crear 4.000 llocs de feina directa i uns 10.000 d’indirectes. Entre altres projectes, plantejava convertir la producció de la pick-up Navara en una elèctrica, recuperant la marca EBRO. També inclou posar en marxa una línia de fabricació sota llicència en col·laboració amb fabricants com Inzile, Volta, Quantron, HispanoSuiza, Lupa, Voltia, o Tevva Trucks, entre altres. D’altra banda, continuaran les negociacions amb Silence per la planta de Montcada.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483