Dijous, 12 de desembre del 2024

Nou joc de paraules de L’Estat: reconeix la baixa execució a Catalunya, però diu que és on hi ha més inversió en “obra certificada”

Per contra el Govern no veu "raons objectives" per l'escassa inversió i xifra el dèficit en 12.383 milions d'euros

|

L’Estat defensa que Catalunya és la comunitat amb més inversió en “obra certificada” durant el 2021. Així ho ha afirmat el secretari general d’Infraestructures, Xavier Flores, després de la Comissió Bilateral d’Infraestructures celebrada sense consellers ni de ministres. Flores ha admès que el pressupost executat a Catalunya (36%) no els satisfà, però ha dit que “aquesta situació no reflecteix la realitat”. “La realitat és que Catalunya és la comunitat on més obra s’ha certificat”, ha dit, sense que se sàpiga ben bé què vol dir això. El Govern ha sortit de la reunió reiterant que no veu “raons objectives” per la baixa inversió de l’Estat i reclamant que es reverteixi el dèficit que, tenint en compte la disposició addicional tercera de l’Estatut, s’eleva a 12.383 milions d’euros.

En concret, l’executiu català ha reclamat transferències per valor de 3.000 milions i inversions a Catalunya de 9.000 milions per revertir la situació. El secretari general del Departament de Vicepresidència, Ricard Font, ha insistit que no hi ha cap justificació per la baixa execució pressupostària, ja que la covid, la guerra d’Ucraïna o l’encariment dels preus són problemes generals. “No ens han pogut posar sobre la taula cap explicació objectiva per entendre perquè estem a l’última posició”, ha reblat.

Segons els càlculs del Govern, l’Estat hauria d’haver invertit 15.000 milions entre el 2009 i el 2021, dels quals s’han aportat 6.000 milions. “Any rere any en lloc de revertir el dèficit l’eixamplem”, ha lamentat Font.

RODALIES
L’expresident de Ferrocarrils de la Generalitat també ha criticat el retard en l’elaboració dels projectes com els que inclou el pla de Rodalies del 2008, fet que allarga entre quatre i sis anys qualsevol inversió que es vulgui tirar endavant. “Es podria entendre no tenir els diners, però quina és la justificació perquè 14 anys després no tinguem els projectes fets?”, ha lamentat. Durant la reunió, la part catalana ha constatat que “que no hi ha respostes més enllà de dir que s’hi posaran”, ha afegit.

Al seu torn, la comitiva estatal ha fet una valoració positiva de la reunió perquè ha servit per posar en comú els posicionaments dels dos executius. A la sortida, Flores ha afirmat que el Ministeri de Transports té l’objectiu de “revertir la situació de dèficit d’infraestructures a Catalunya” però ha defensat que “les dades mereixen una anàlisi de fons i assossegat” més enllà d’assenyalar que l’execució ha sigut del 36%. En aquest sentit, ha afegit que fixant-se en “les obligacions compromeses”, el territori català és el tercer en inversió. I, és més ha afirmat que en inversions en obra absoluta Catalunya és la comunitat amb més inversió, amb més de 700 milions d’obra executada certificada.

El secretari d’infraestructures del Ministeri de Transport ha posat com a exemple les inversions d’Adif Alta Velocitat a Catalunya, que segons el document d’execució pressupostària són 22 milions. En canvi, Flores ha defensat que s’han executat 92 milions a obres com les de la Sagrera o Sant Andreu, però que per una qüestió de “reconeixement comptable” la xifra ha anat a la baixa. “No podem menystenir l’esforç que estem fent per revertir la situació”, ha reiterat Flores.
Pel que fa a la xifra de 12.000 milions d’euros de dèficit, Flores ha assegurat que “la millor compensació és fer projectes” i s’ha mostrat disposat a consensuar un full de ruta.

Sense novetats amb la B-40
D’altra banda, finalment no s’ha tractat la proposta del ministeri de Transports sobre la B-40. Després d’una setmana amb posicions dividides per part de Junts i ERC sobre el projecte, Font ha assegurat que “de manera unitària” l’executiu ha decidit que la trobada d’aquest divendres “no era el lloc per avançar en aquesta proposta”.

Per la seva banda, el representant del ministeri ha assegurat que l’actuació estava inclosa al pla de mobilitat del Vallès aprovat pel Govern fa un any i compta amb el suport d’alcaldes de la zona. “Nosaltres ens hem posat a disposició per ajudar a fer que sigui una realitat. Estem a l’espera que ens diguin el què. La millor compensació és fer projectes”, ha afirmat Flores.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483