Dilluns, 23 de desembre del 2024

Neix el Clúster TIC Turisme de Catalunya amb 24 empreses per apuntalar la transformació tecnològica del sector

Entre els fundadors hi ha companyies com Vuelling, la cadena hotelera Catalonia, el centre Eurecat o el Gremi d'Hotels

|

Neix el Clúster TIC-Turisme de Catalunya amb 24 empreses i agents, que facturen 253 milions d’euros i ocupen 1.700 treballadors directament vinculats de l’aplicació de la tecnologia als seus negocis. L’objectiu del nou clúster, que s’ha presentat en un acte a la Pedrera aquest dilluns, és millorar la competitivitat i potenciar la internacionalització del sector que abans de la pandèmia representava el 12% del PIB. Una de les primeres accions serà la participació al World Travel Market de Londres, la fira europea més gran del sector. Entre els 24 socis fundadors de la iniciativa del Departament d’Empresa i Treball hi ha companyies com Vueling, la cadena Catalonia Hotels, l’empresa de software Amadeus o el Gremi d’Hotels de Barcelona.

També s’han sumat empreses especialitzades a aplicar tecnologia a iniciatives turístiques com Prestige Software, SIRT, Voxel, Beroni, GNA Hotel Solutions, The Hotels Network, Efimatica, James & Rita, Engisoft, Vivential Value. Tourknife o Sekuenz; experts en formació com Persapia, però també apps com Diskover Catalonia, agències online com Viajes para ti i centres com Eurecat o l’Institut Químic de Sarrià.Segons el director d’Estratègia Empresarial d’ACCIÓ, Joan Martí Estévez, es tracta d’un dels nivells més alt de socis fundadors d’un clúster en els 30 anys d’història d’aquestes agrupacions d’empreses a Catalunya.

La constitució del clúster culmina tres anys de feina prèvia durant els quals s’han determinat quins són els seus principals reptes estratègics del turisme. Durant la presentació de l’entitat, el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent ha, destacat el potencial d’aquest clúster –el primer que es crea a Catalunya des de 2015- “per impulsar la transformació del model turístic”.

El titular d’Empresa i Treball també ha apuntat que iniciatives com aquest clúster han d’ajudar a la recuperació del turisme, que s’ha sacsejat molt durant la pandèmia i que encara no ha recuperat els nivells d’activitat precovid. Així, l’any passat es va registrar una despesa turística de 5.500 milions d’euros, molt lluny dels 21.310 milions gastats el 2019.

Un cop constituït el clúster, en els propers mesos treballarà en diferents activitats per connectar als associats entre ells amb l’objectiu de generar nous projectes i iniciatives. Una d’aquestes actuacions és la realització d’un pla d’internacionalització del clúster de la mà d’ACCIÓ, pels propers dos anys, que inclourà la connexió amb altres clústers com el d’Escòcia o la participació agrupada al World Travel Market de Londres, principal fira del sector turístic a Europa.

La nova agrupació d’empreses treballarà per incorporar al sector tecnologies emergents com el big data, que cada cop tenen més projecció al sector i faciliten la predicció del comportament del consumidor i, així, una major personalització dels serveis i una major conscienciació dels viatgers cap a la sostenibilitat.

La intel·ligència artificial, per la seva banda, millora l’atenció i el servei al client a través de solucions com el reconeixement facial o les ordres de veu. Al seu torn, l’IoT o la realitat virtual i augmentada fomenten una major dinamització i diversificació de l’experiència del viatger facilitant-li la interacció amb l’entorn. Pel que fa al blockchain i la ciberseguretat, aquestes tecnologies faciliten la gestió i emmagatzematge de grans volums de dades. L’ecosistema turístic l’integren unes 78.000 empreses a Catalunya, que impulsen altres sectors complementaris com el comerç o la restauració, entre molts d’altres.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483