L’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, ha participat aquest dilluns a la comissió creada per Foment del Treball sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat. En declaracions als mitjans un cop finalitzada, el batlle ha assenyalat que la trobada ha servit per deixar clares dues coses: que l’ajuntament del Prat “no refusa mai una taula de diàleg” i que l’ampliació de l’aeròdrom “no es farà perquè no és possible”. Mijoler ha recordat que en l’acord sobre el nou pressupost de la Generalitat queda “absolutament descartada” i que es moment d’obrir nous debats sobre el nou model aeroportuari, la intermodalitat o com millorar la competitivitat del Prat respecte Barajas, per exemple”. “Aquí sí que ens hi trobaran”, ha afegit.
Lluís Mijoler, que ha estat l’únic membre de la reunió que ha comparegut davant la premsa, ha explicat que ha traslladat a la comissió -que tindrà enllestides les conclusions passades les eleccions municipals- les mateixes reflexions que ha vingut repetint els últims anys contra l’ampliació de la tercera pista de l’aeroport del Prat. Bàsicament, ha recordat que l’aeroport ocupa un espai que “és el que és” i que no es pot ampliar perquè està envoltat per una estructura verda protegida que, segons la Comissió Europea, encara s’ha de protegir més.
Mijoler ha celebrat que l’acord de pressupostos ha suposat la “derrota” d’aquells que, com Aena i el PSC, apostaven per una ampliació que Europa no hagués permès de cap de les maneres i que en última instància hauria estat frenada. Aquí, el batlle ha afegit que la paraula ampliació no apareix en cap moment al document pactat per Pere Aragonès i Salvador Illa, el que vol dir que la descarta “absolutament” en els termes defensats des del 2019.
El batlle ha deixat clar que, més enllà de l’ampliació, està disposat a parlar de tot allò que ajudi a millorar una infraestructura “clau” com l’aeroport del Prat, fins i tot de mesures per incrementar-ne el nombre d’operacions -tot i que no ho veu necessari-. També ha obert la porta a recuperar i revisar la proposta del 2018 per invertir 1.400 milions d’euros al Prat per construir la terminal satèl·lit.
Pel que fa a la conservació dels espais naturals, el batlle ha recordat que “no val dir que com que s’han degradat, ens els podem carregar”, i que el que reclama Europa és justament que es reverteixin els impactes ambientals negatius que han tingut anteriors ampliacions. En aquest sentit, ha recordat que la Generalitat ja va anunciar el juny passat al Prat, a través de la consellera d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, la mobilització de recursos per protegir millor tant els espais naturals com els agraris del Delta i ha urgit a que aquestes inversions es facin efectives.
Lluís Mijoler ha recordat que el debat sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat, com el de la independència de Catalunya, s’ha “polaritzat” molt els darrers anys i ha expressat el desig que s’obri una nova etapa més “serena” on es pugui parlar de tot amb tothom. En aquest sentit, ha insistit que sempre els trobaran per parlar d’un nou model aeroportuari de país, d’intermodalitat o de fórmules per millorar la seva competitivitat.