Mercadona va guanyar 718 milions d’euros el 2022, un 5,6% més que l’any passat en un exercici en el qual va polvoritzar el seu rècord de vendes amb 31.041 milions d’euros, un 11,6% més en un any marcat per la inflació. “Si no haguéssim apujat preus, el desastre a la cadena de producció hauria sigut impressionant”, ha assenyalat el president de Mercadona, Juan Roig, en la roda de premsa anual per analitzar el resultat de l’empresa, que dona feina a 99.000 persones a l’Estat i a Portugal. Pel que fa a la proposta de topar preus que ha impulsat França, Roig ha considerat que és “un brindis al sol” perquè és “impossible” dur-ho a terme sense tocar la qualitat dels productes. “Nosaltres no abaixarem els preus artificialment”, ha subratllat.
El president de l’empresa, Juan Roig, ha destacat que l’exercici ha sigut “molt complicat” marcat per la guerra d’Ucraïna, la pujada de la factura energètica, la sequera o els pics de demanda de productes com el porc. “Abans teníem un gran problema, que era la qualitat, i ara és la inflació”, ha indicat el directiu, a qui li ha correspost un dividend de 88 milions d’euros, que se suma al seu sou d’11 milions.
Increment de preus del 10%
Al llarg de l’any passat, el creixement dels costos dels proveïdors va ser del 12%, però que l’increment de preus finals va ser del 10%. Segons el directiu, amb aquests dos punts que han assumit, la companyia ha sacrificat 140 milions d’euros de marge, amb 0,6 punts menys.
Roig ha admès que els preus han apujat “una burrada” als més de 1.600 supermercats de Mercadona, però ha subratllat que si no es fes s’hauria compromès la sostenibilitat de l’empresa. El directiu ha insistit que aquests increments no són decisions “personals”. “És impossible apujar preus com vulguis. Si et passes els clients van a la competència”, ha insistit Roig.
La companyia alimentària assegura que pot exercir de “dic de contenció” per repercutir menys costos al consumidor però descarta compensar baixades de preu amb menys qualitat en determinats productes. “Amb tot el respecte als meus competidors, això funciona amb oferta i demanda i la resta són brindis al sol. Topar preus és impossible”, ha insistit Roig. En canvi, sí que s’ha mostrat favorable a mesures com el bo de consum que prepara la Generalitat valenciana.
Tensió com mai amb els proveïdors
Al llarg del 2022, Mercadona ha tingut “tensions amb els proveïdors com mai” i alguns dels integrants de la cadena de producció han hagut de “deixar de produir” perquè no tenien prou marge per operar. “No havia vist aquesta pujada de preus des de la transició (…). Hem tingut una crisi d’abastiment de llet perquè hem intentat no apujar els preus. Vam estar un mes i mig sense llet”, ha recordat el directiu. Precisament, els ramaders de la plana de Vic van protagonitzar un dels conflictes als quals ha fet referència Roig, quan van protestar pel baix preu al que el proveïdor de Mercadona els comprava el seu producte.
L’alça de preus de l’energia i de les matèries primeres ha obligat l’empresa a posar en marxa iniciatives per reduir els costos i multiplicar l’eficiència, fet que ha portat a retirar 800 productes. Una altra de les conseqüències de la inflació és la “contribució tributària històrica” a les arques públiques d’Espanya i Portugal, de 2.263 milions (+12%), on destaca per damunt de les altres la partida de l’IVA (+26%). Roig ha lamentat que el govern espanyol no deflactés els impostos i “el 31 de desembre de pressa i corrents es decidís baixar l’IVA d’alguns productes”.
Finalment, Mercadona ha tancat l’any amb un benefici un 5,5% superior al del 2021, una dada que ha celebrat el president de l’empresa. “Tenir beneficis és una cosa molt bona, però a Espanya sembla que ho volem ocultar”, ha dit, en referència a les crítiques d’alguns representants de Podem.
Més de 900 MEUR d’inversió
Durant el 2022, l’empresa ha continuat la transformació de botigues, l’impuls del canal en línia i l’expansió a Portugal amb 923 milions d’euros d’inversió. La plantilla ha crescut en 3.000 persones i els sous dels treballadors han crescut en línia amb l’IPC (+5,7%).
El president de l’empresa amb més treballadors de l’Estat ha assegurat que lluitaran per abaixar els preus durant el 2023 i per millorar la productivitat. Per continuar impulsant el seu pla estratègic, Mercadona té previst invertir 1.100 milions d’euros l’any 2023, dels quals 280 milions s’invertiran a Portugal. La divisió portuguesa de la cadena de supermercats encara té pèrdues (-50 MEUR) i espera ser rendible al país d’aquí a un any.
Preguntat sobre el canvi de seu de Ferrovial als Països Baixos, Roig ha contestat, amb ironia, que li agradaria que hagués escollit el País Valencià abans d’afegir que a la Unió Europea no només hi ha lliure circulació de persones i mercaderies sinó també d’empreses. Amb tot, ha reafirmat el seu compromís per mantenir la seu a l’Estat. “Mercadona és a València i hi continuarà sent molts anys. No penso moure’m”, ha subratllat.