Els majoristes de Mercabarna preveuen distribuir unes 96.000 tones de producte fresc aquest Nadal, una xifra lleugerament inferior a les més de 100.000 de l’anterior per les restriccions imposades al sector de la restauració per la covid-19. Les vendes de peix i marisc, tant fresc com congelat, registraran davallades superiors al 20% de mitjana perquè les peces fresques més grans i la majoria del producte congelat va destinat principalment al canal Horeca. Per contra, les fruites i hortalisses, gràcies a l’increment del consum a les llars, mantindran la demanda. Pel que fa als preus, els majoristes preveuen increments significatius del raïm, per la caiguda de la producció a Itàlia, i del peix fresc, pels temporals al nord d’Europa.
Jaume Flores, president del Gremi de Majoristes de Fruites i Hortalises (AGEM), ha reconegut que el d’enguany serà un Nadal “diferent” i que com han vingut fent des del març, treballaran “sense defallir, amb responsabilitat i en ocasions amb una mica de por” per garantir la distribució alimentària i que “no falti res a les taules”. També ha deixat clar que tot i el difícil context, afronten “amb il·lusió i un cert optimisme” les festes amb la previsió de vendre una mica menys que l’any passat amb uns preus que, en línies generals, es mantindran. Un descens de vendes que els majoristes justifiquen per les restriccions imposades al sector de la restauració, principalment.
Les restriccions a bars i restaurants i el fet que les reunions familiars seran més reduïdes, faran, segons ha destacat el president de l’AGEM, que aquest Nadal els consumidors apostin majoritàriament per productes tradicionals i aparquin una mica les noves tendències.
Peix i marisc
Àngel Máñez, president del Gremi de Majoristes del Peix, ha destacat que amb la pandèmia les vendes han caigut molt, especialment per a les empreses que serveixen a bars i restaurants, però que per aquest Nadal esperen “un repunt de la demanda”. Així, aquestes festes tenen previst comercialitzar unes 5.000 tones de producte, un 75% de les quals de producte fresc. De confirmar-se, suposarà una caiguda de més del 20% respecte l’any passat per culpa, principalment, de les restriccions al sector de la restauració que és el primer demandant de peces grans de peix fresc i producte congelat, productes que no tenen sortida per consumir a les llars. “Ningú compra una dorada de quatre quilos per menjar a casa perquè en tindria per mesos”, ha afegit.
Pel que fa als preus, Máñez ha assenyalat que en el que portem desembre s’han mantingut molt estables respecte als del mateix mes de l’any passat, però ha pronosticat un increment dels preus en vista a les festes davant la previsió de forts temporals al nord d’Europa que reduiran les captures. “En la primera setmana de desembre ha baixat el preu de la dorada un 25% i del salmó un 25%, però tot apunta que els preus pujaran en els pròxims dies”, ha apuntat.
Máñez ha reconegut que és molt difícil predir el preu del peix i el marisc en aquestes dates i ha recomanat els consumidors que vagin al mercat sense “idees preconcebudes” i que es deixin aconsellar pels peixaters per comprar al millor preu. A tall d’exemple, ha assenyalat que pot ser que algú vagi amb la idea de comprar un besuc que està a 100 euros i aquella setmana hi ha hagut una bona pesca d’un altre peix que està molt més barat.
Fruites i hortalisses
Pere Prats, vicepresident de l’AGEM, ha explicat que esperen vendre unes 90.000 tones de fruites i hortalisses aquest Nadal, un 10% menys que l’any passat. Unes vendes, ha afegit, de producte “variat i de proximitat” i amb uns preus que seran sobre un 2% més cars en el cas de la fruita i que es mantindran en les fruites i hortalisses.
Un dels productes que pujaran de preu és el raïm blanc per la baixa producció a Itàlia. Així, la previsió és que se’n comercialitzin unes 500 tones amb uns preus que aniran dels 1,8 als 3 euros en funció de la varietat. Pel que fa a la pinya, una de les fruites habituals a les taules nadalenques, se’n comercialitzaran unes 2.500 tones amb una caiguda dels preus d’entre el 30% i el 40% respecte altres anys.
Prats ha explicat que enguany s’està notant que la gent té més temps per cuinar a casa i que productes com les safates d’amanida preparades, que altres anys eren molt demandades, han estat substituïdes per peces senceres d’enciam que es netegen a casa abans de consumir.
Aviram
Els venedors d’aviram esperen comercialitzar unes 15.000 aus tradicionals i criades a l’aire lliure, una xifra similar a la de l’any passat. Destaquen la pularda, l’ànec, el capó, el gall d’indi de pagès i l’oca que mantindran els preus del passat Nadal.”El consum de les llars absorbirà la baixada de la restauració”, ha celebrat Josep Capdevila, expert en aviram d’Assocome.