El principal augment d’aquest sobrecost correspon a les actuacions d’integració ferroviària, concretament per un import de 6.863 milions. El Tribunal de Comptes ho atribueix a les modificacions dels projectes inicials.
En termes relatius, l’increment del cost global dels convenis, en comparació amb la situació inicial, va ser del 186,21%. Els increments principals corresponen a les actuacions urbanístiques, a altres actuacions i a les despeses financeres i operatives.
Després del sobrecost de la Sagrera, les estacions que més han divergit del pressupost inicials han estat la d’Alacant (395,87%) i Cartagena (281,65%). Cal tenir present que, segons el Tribunal, les obres de Barcelona estaven “pràcticament paralitzades” a finals del 2016, quan se n’havia executat un 30%.
El Tribunal de Comptes addueix que les obres estaven paralitzades “com a conseqüència de les irregularitats detectades” en l’exercici del 2014 en relació a l’execució de les actuacions principals, “en comprovar-se discrepàncies entre el volum executat i l’obra certificada”. L’obra s’ha reprès parcialment el 2018.