Eduard Fernández (@eduard_bcn)
Arranca el rescat d’una de les peces claus del Corredor Mediterrani, després d’anys de patir un volum de trànsit molt inferior al previst, i una falta d’inversió flagarant. El Consell de Ministres espanyol ha rescindit avui a les concessionàries ACS i Eiffage el contracte per gestionar el Túnel del Pertús, construït per garantir la connexió amb França de la línia ferroviària que travessa Catalunya, País València, Murcia i Andalusia.
El portaveu de la Moncloa, el ministre Íñigo Méndez de Vigo, ha volgut fer una crida “a la tranquil·litat dels usuaris” perquè el servei està garantit i els trens no deixaran de passar pel túnel del Pertús. Els governs francès i espanyol hauran de prendre el control del tram ferroviari a través d’una societat conjunta participada per Adif i el seu homòleg francès, SNCF-Réseau. El proper dilluns ambdós executius signaran un acord per fer-se càrrec de la infraestructura conjuntament, a través d’una empresa pública denominada Línea Figueres Perpignan.
TP Ferro, la concessionària gestora de la infraestructura, participada per ACS i Eiffage, va ser liquidada judicialment després de no poder renegociar amb els creditors un deute proper als 550 milions d’euros. Méndez de Vigo ha evitat parlar de qualsevol possible compensació de l’Estat per a TP Ferro durant l’anunci d’avui.
Negoci a canvi de res
Un dels possibles beneficiaris de la liquidació de TP Ferro és ACS, la companyia presidida per Florentino Pérez. L’exministre de Foment en funcions, Rafael Catalá, va admetre el setembre passat que l’administració púbica haurà “d’indemnitzar la concessionària per les inversions fetes i no recuperades”, tal i com estableix el contracte. Els administradors concursals estimaven que aquesta xifra podria arribar als 450 milions d’euros.
No serà, però, el primer cop que l’Estat hagi d’indemnitzar a ACS pel mal funcionament de l’estructura. El túnel va ser finalitzat al 2009, però la falta de connexió amb la xarxa d’alta velocitat espanyola va provocar que el govern hagués d’indemnitzar a TP Ferro a causa de la manca de circulació de trens. Segons explicava El Periódico de Catalunya, un dels directius de la firma declarava que era un dels negocis més rendibles que havia fet mai, ja que es cobrava a canvi de no fer res.
L’enllaç amb Barcelona i Perpinyà per alta velocitat va quedar finalment establert el gener de 2013, però el trànsit ferroviari ha estat molt inferior al previst, principalment per la falta d’inversió en el Corredor Mediterrani i la crisi econòmica. De fet, el Tribunal de Comptes de la Unió Europea va criticar fa uns mesos la falta d’inversió pública en una infraestructura, que ha de ser clau per la xarxa de comunicacions europea.
Per saber-ne més:
TP Ferro, una història de retards i indemnitzacions milionàries