En molts indrets de la xarxa viària catalana, durant dècades hi ha hagut una doble opció per circular, lliure o de pagament. El pagament era a les autopistes i l’opció lliure durant molt de temps eren les antigues carreteres “nacionals”, o sigui tres carrils contra un de sol i amb avançaments perillosos. Molts usuaris, camions inclosos, anaven per les carreteres ignorant les autopistes pel seu preu. A mig camí d’aquesta història es va anant consolidant encara més la doble xarxa amb l’aparició de les autovies, unes vies semblants a les autopistes, però de franc. La notació va canviar, passant-se a dir AP (autopista de pagament) les unes i A (autovia) les lliures.
Un punt que sempre ha grinyolat molt han estat els enllaços, les connexions entres les dues xarxes, que s’han ignorat. Com en els avions, amb les categories VIP i Turista, les opcions de passar d’una xarxa a l’altra han estat escasses i, sovint o bé forçades o, directament inexistents. Un cas que ha clamat al cel ha estat la connexió entre l’AP7 i l’A2, a l’altura de Castellbisbal. La part de l’obra més complicada, l’alt viaducte fa molt de temps que està fet i quan s’hi passava a prop ja formava part del paisatge, amb la seva barana pintada de blau. De sobte, al·leluia! Se n’anuncia la connexió i l’obertura. Un cop més, ara a petita escala temporal, la connexió ja està acabada, però no hi ha manera que s’obri al trànsit.
Quan s’obrirà? Doncs l’1 de setembre, el mateix dia que s’acaba la concessió de les autopistes i deixaran de ser de peatge. L’estat no ha volgut perdre ni un minut de pagament de l’AP7, que no se’ls escapés ningú agafant l’A2. L’estat no ha volgut perdre ni un sol cèntim fins a darrera hora. Ah! Per cert, l’autopista se seguirà pagant, indirectament, però es cantinuaran pagant i seran les mateixes empreses les que cobrin, ja que s’han presentat i guayat el concurs per a fer-ne el manteniment.
Catorze anys ha trigat l’Estat a fer 2,4 km. d’autovia per enllaçar l’AP-7 amb l’A-2. Sobrecost: de 46,5 a 74,7 milions. Ja està acabada però s’obrirà al trànsit l’1 de setembre, just el dia que l’AP-7 deixa de ser de peatge. Casualitat? Quin gran engany. pic.twitter.com/yN4ltEl6af
— Jaume Clotet 🎗 (@jaumeclotet) August 10, 2021