Dilluns, 04 de novembre del 2024

L’estat no té gaire pressa en desmantellar els peatges

Part de les cabines del peatge de La Jonquera es destinaran a controls policials

|

TARRAGONA
La primera intervenció als peatges de l’AP7 a Tarragona és el troncal de Vila-seca i de termini han marcat un temps molt ampli, “el primer semestre del 2022”. El troncal del Vendrell es començarà a desmuntar la setmana que ve. El subdelegat del govern espanyol a Tarragona, Joan Sabaté, ha afirmat que es destinaran 7 MEUR per a aquestes tasques i que els treballs de supressió de totes les barreres, tant les troncals com les dels accessos, s’enllestiran el primer semestre del 2022. A banda, s’ha adjudicat per un import d’uns 7,5 MEUR el contracte de manteniment de les dues autopistes als trams de la demarcació.

Sabaté ha afirmat que l’increment de trànsit ençà la gratuïtat de les autopistes ha fet necessari la retirada de l’estructura dels peatges, ja que provoquen un “alentiment en la circulació”. A tot Catalunya el ministeri ha fet sis contractes per al manteniment de l’AP-7 i l’AP-2 per valor de 92 MEUR, dels quals 14,7 MEUR corresponen a la demarcació tarragonina. D’aquests, 7 MEUR es destinaran al desmantellament.

Aquest dimarts han començat les tasques de desmuntatge al peatge troncal de Vila-seca. Les barreres ja són quasi totes fora, els senyals lluminosos de la part superior de l’estructura ja han estat retirats i bona part de les màquines de pagament ja estan desancorades. Tant el de Vila-seca com el del Vendrell es preveu que estiguin totalment eliminats d’aquí un mes. “Cal atendre algunes peticions del Servei Català de Trànsit per habilitat espais laterals per fer controls a camions”, ha dit Sabaté. Unes feines que es faran en paral·lel al desmuntatge. Per una mica més endavant quedaran els peatges dels accessos, els projectes dels quals s’estan enllestint. En aquest cas les obres està previst que acabin el primer semestre del 2022.

Per altra banda, el cap de la unitat de carreteres del Mitma a Tarragona, Alberto Hernández, ha reconegut que s’està estudiant millorar les zones d’estacionament de les àrees de servei, per tal que els camioners puguin fer les parades reglamentàries dels seus trajectes amb seguretat. Aquest és un punt que des d’associacions de transportistes s’havia reclamat arran de l’increment del trànsit a les autopistes. Un augment que, de moment, des de l’Estat no quantifiquen. Per poder-ho determinar s’han començat a instal·lar uns aparells per prendre dades. El primer es va posar la setmana passada a l’AP-2. “Tenim previst instal·lar-ne més a l’AP-7. Cada dos enllaços, en posarem un”, ha concretat Hernández, que ha qualificat l’increment del trànsit a les autopistes des de la seva gratuïtat de “dramàtic”.

GIRONA
El Gobierno preveu acabar el desmantellament de l’antic peatge de l’AP-7 a la Jonquera abans de l’estiu. Les obres, que han començat aquesta setmana, no destruiran completament totes les cabines que hi havia fins ara a l’últim peatge abans de creuar la frontera entre Espanya i França. Segons ha avançat el subdelegat del govern espanyol, Albert Bramon, Foment en mantindrà algunes dels laterals per facilitar els controls policials que habitualment es fan en aquest punt transfronterer. D’aquesta manera, hi haurà tres carrils centrals per cada sentit lliures. També s’habilitarà una barrera que ajudi a tancar el tram central per redistribuir els cotxes a les zones de cabines per fer els controls.

El desmantellament del peatge de la Jonquera, però, tindrà un disseny diferent al de la resta, pel fet que es troba en una zona transfronterera. El subdelegat del govern espanyol a Girona, Albert Bramon, ha destacat que en aquest punt hi ha controls policials de forma recorrent, per això calia “dissenyar” un dispositiu que permetés tallar el trànsit en un moment determinat.

Aquest model mantindrà algunes de les cabines de l’antic peatge, però que ara tindran un ús diferent. Es destinaran a fer controls policials i permetrà als agents de qualsevol dels cossos policials amb competències per actuar a l’AP-7 (Mossos d’Esquadra, Policia Nacional i Guàrdia Civil) poder-se resguardar del fred i la pluja en les cabines. Per això també es preveu mantenir els semàfors que hi havia en cada carril i les barreres que permetrien seguir circulant o no cada vehicle.

Dels trenta carrils que hi havia en els dos sentits de la marxa, es preveu eliminar bona part de les cabines. Malgrat tot, ja és segur que n’hi haurà quatre en direcció a Perpinyà, mentre que en sentit Barcelona podrien deixar-ne més. A més, el govern espanyol preveu instal·lar un sistema de barreres que tanquin l’accés dels sis carrils centrals i desviïn el trànsit pels laterals, on hi haurà les cabines per a controls policials. Per altra banda, el Ministeri de Foment també preveu mantenir dos mòduls que hi ha a cada costat de la via on hi ha serveis, dutxes i un espai de cuina office. Es tracta de dos espais que fins ara utilitzava el personal de manteniment d’Abertis i que ara han passat a mans de Foment. Bramon ha destacat que aquest espai es destinarà als cossos de seguretat per si “haguessin de passar-hi la nit”.

El calendari del desmantellament preveu que les obres finalitzin abans de l’estiu, just abans de l’inici de la temporada d’estiu que és quan hi ha més trànsit. El govern espanyol preveu seguir enderrocant els peatges de nord a sud de la demarcació de Girona. De tota manera, Albert Bramon ha anunciat que en alguns accessos caldrà fer adaptacions per garantir que els conductors redueixen la velocitat al sortir de l’autopista sense suposar cap risc.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483