L’Estat és el tercer país a la cua d’Europa en electromobilitat, amb una valoració general de 20,9 punts sobre 100 en el primer trimestre del 2021, lluny dels 44,5 putns de la mitjana europea, segons indica un baròmetre elaborat per Anfac. Espanya ha aconseguit créixer 2,3 punts, però la distància amb els països de l’entorn s’ha engrandit per l’avenç lent de punts de recàrrega. Quatre comunitats, entre les quals Catalunya, se situen per sobre de la mitjana estatal. En concret, la dada catalana és la tercera millor amb una valoració de 24 punts. La primera comunitat del rànquing és Madrid amb 28,4 punts, seguida de les Illes Balears amb 26, 8 punts.
L’indicador global d’electromobilitat de la patronal valora la penetració de vehicles electrificats i la instal·lació d’infraestructures de recàrrega d’accés públic. En la revisió dels primers tres mesos de l’any s’ha accentuat la bretxa amb la mitjana europea, que ha crescut més de 4 punts entre gener i març.
El creixement de les vendes dels vehicles electrificats en el primer trimestre, que van triplicar la dada registrada el 2019 no ha estat suficient per a la millora d’Espanya, que es manté a la cua d’Europa. L’indicador d’aquest apartat s’ha incrementat fins als 34 punts, 2,4 punts més. Tot i això, aquest increment no ha sigut suficient per evitar baixar una posició al rànquing europeu, on només té més bona puntuació que Hongria i la República Txeca i està per sota d’Itàlia, que va millorar en 5,9 punts després de posar en marxa un pla d’ajudes que ha propiciat una forta de demanda de vehicle electrificat.
Aquesta major implantació del vehicle elèctric contrasta amb el desenvolupament d’infraestructures de recàrrega d’accés públic, que només ha crescut 2,2 punts en el primer trimestre del 2021, arribant a una valoració global de 7,8 punts sobre 100. Anfac puntualitza que les dades europees no s’han pogut actualitzar, però la tímida millora “no és suficient per canviar la posició d’Espanya pel que fa a la resta de països, mantenint així el quart lloc per la cua”. En l’anterior trimestre, la mitjana dels països europeus se situava en 15,3 punts sobre 100, pel que veiem que la bretxa amb el continent és cada vegada més rellevant.
En l’últim trimestre, l’evolució dels punts de recàrrega d’accés públic a Espanya ha registrat un increment d’un 34%, fins a arribar als 11.517 punts. No obstant això, aquest creixement es produeix en nivells potència associats a càrrega lenta, inferior o igual a 22 kW. Anfac afegeix perquè només hi ha 60 punts de recàrrega d’accés públic interurbans amb una potència per sobre dels 250 kW, fet que consideren “un punt crític” per al desplegament del vehicle elèctric.