Dijous, 12 de desembre del 2024

Les primeres afectacions a l’R4 per les obres del corredor mediterrani començaran el 23 d’abril

El secretari general d'Infraestructures del Mitma avisa que venen anys de treballs i afectacions a la xarxa de Rodalies

|

Les primeres afectacions a l’R4 per les obres del corredor mediterrani començaran el 23 d’abril, coincidint amb la finalització de les obres del túnel de Costablanca, de via única i recuperat després d’anys d’inactivitat, i l’inici dels treballs en les obres en l’actual de doble via entre Castellbisbal i Martorell. Això farà que durant uns mesos els trens de passatgers i mercaderies hagin de compartir via única en aquest tram i que s’estigui acabant de perfilar un pla alternatiu de transport de viatgers. Precisament, en un acte organitzat pel Cercle d’Infraestructures, el secretari general d’Infraestructures del Mitma, Xavier Flores, ha advertit que comencen uns anys d’obres a la xarxa de Rodalies amb importants afectacions al servei.

Durant els dies posteriors a la Setmana Santa, està previst que es coneguin més detalls sobre les alternatives per al transport diari de viatgers a l’R4 mentre durin les obres d’adequació del túnel de doble via del corredor mediterrani, en un tram clau per a la infraestructura com és el de Castellbisbal i Martorell. El túnel ara remodelat, de poc més de 800 metres i del segle XIX, es quedarà com a tercera via quan hagin finalitzat totes les obres.

De fet, no seran els únics treballs que comportaran afectacions en els pròxims mesos. En una conferència al Cercle d’Infraestructures, el secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Xavier Flores, ha avisat que s’acosten uns anys d’obres importants la xarxa de Rodalies. Ha citat també, per exemple, els treballs d’instal·lació de les vies al seu pas per la nova estació de La Sagrera, tal com es va fer fa més d’un any amb l’R1 o l’avançament amb els trams que resten per desdoblar de l’R3. “Hem de ser capaços d’explicar a la societat que les afectacions són lògiques per millorar”, ha assenyalat.

També en l’àmbit ferroviari, Flores ha explicat que en breu s’oficialitzaran un paquet d’ajudes de 460 milions d’euros per al sector ferroviari de mercaderies en què s’hi inclouran ‘ecoincentius’ amb subvencions per cada tona transportada en tren (també s’habilitaran per al sector marítim), per desenvolupar les terminals i modernitzar el material mòbil. Per Flores, és un paquet important per permetre que el transport ferroviari “es consolidi i continuï creixent”. Renfe, però, quedarà fora d’aquestes ajudes ja que en tractar-se d’una empresa pública, ha dit, s’ha acordat abordar-ho “d’un altra manera”.

El secretari general de Transports del Mitma també s’ha referit al pagament per ús a les vies d’alta capacitat i ha recordat que la ministra Raquel Sánchez, ja va comentar que “no era el millor moment” per posar aquest debat sobre la taula en un context altament inflacionista com l’actual. En aquest sentit, ha reclamat als diferents agents implicats i del territori un debat “assossegat” per “triar la millor els alternatives”. Flores ha apostat per un “consens estructural” i ha comentat que s’està elaborant un estudi per analitzar el ventall de possibilitats.

Segons sosté, el compromís d’establir un pagament per ús de les carreteres i vies d’altes prestacions que l’aleshores ministre José Luis Ábalos va fer arribar a la Comissió Europea per poder-se acollir als fons europeus era “molt obert” o “no era tan taxatiu” ni “tan rotund” com es va interpretar en el seu dia. Ha afirmat que no es va definir com es pagaria aquest manteniment i que aquest aspecte tampoc el concreta la directiva que està a punt de sortir a la llum.

Sobre l’AP-7, Flores ha comentat que amb la finalització de la concessió s’hi durà a terme un “canvi substancial” que consistirà en la introducció de millores a la via per obrir-la al territori, com per exemple la millora dels accessos a Girona, Lleida i Tarragona. Segons ha dit, es treballa perquè sigui una via “més resilient” perquè s’ha demostrat que davant qualsevol accident o incidència la via es col·lapsa.

Per últim, també ha apuntat que sobre l’estudi que s’està redactant sobre la nova estació a l’aeroport de Girona “ens sorprendrem tots per la capacitat d’atracció”, tant del nou equipament com de l’aeroport i el territori; i s’ha felicitat per l’acord en l’impuls de l’estació intermodal a al sud de l’aeroport de Reus fa pocs dies.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483