Les obres per millorar l’accés a del sud de Sabadell (Vallès Occidental) des de l’autopista C-58, el projecte conegut amb el nom de Portal Sud, començaran el mes de març. Així ho ha anunciat l’alcaldessa, Marta Farrés, que assegura que la primera fase d’obres, que tindran un cost de 4,89 milions d’euros dels 6,7 totals, s’allargarà un any. Entre les principals millores, es crearà una rotonda que distribuirà el trànsit des d’una nova sortida de l’autopista, i que redirigirà els vehicles cap als polígons del sud, la Gran Via o el que es coneix avui dia com la carretera de Bellaterra, entre d’altres. A més, la infraestructura permetrà crear un carril bici que enllaçarà la ciutat amb el polígon de Sant Pau de Riu-sec.
Les obres han de permetre transformar l’accés pel sud, una entrada que deriva en la Gran Via i que diàriament suporta el pas de 42.000 vehicles, tant de ciutadans com transportistes. “Permetran connectar el sud amb la C-58, la Gran Via i el carrer Costa i Deu amb una rotonda més petita que l’aèria de Sant Pau de Riu-sec, però que facilitarà les connexions amb l’autopista”, ha destacat Farrés.
Després d’adjudicar-se els treballs al desembre, es preveu que comencin en el termini d’un mes en la primera de les dues fases. Aquesta primera permetrà construir una rotonda de 90 metres de diàmetre amb dos carrils de circulació a l’interior i quatre ramals, amb passos de vehicles a diferent nivell per facilitar la connexió amb els vials més transitats.
Els treballs també comportaran la creació d’un carril bici i enllaçar amb un nou accés a l’Aeroport de Sabadell, al qual per accedir-hi ara des de la ciutat s’han de fer diversos canvis de sentit a través de la rotonda de la C-58 o el polígon de Sant Pau de Riu-sec. A més, es millorarà la seguretat en una via on aquest mateix any hi van perdre la vida dues persones en una topada frontal, fet pel qual el consistori vol posar l’accent en garantit que circular per aquest tram no suposa un perill.
Farrés ha destacat el paper que té apostar per la millora en infraestructures com aquesta, tot recordant que una altra via com la Ronda Nord ha estat al centre de debat en ser condició del PSC per donar suport als comptes del Govern per aquest 2023. “Les infraestructures són absolutament necessàries i cabdals per crear riquesa i facilitar que treballadors i mercaderies es puguin moure de manera més senzilla”, ha dit.
En aquest mateix sentit s’ha manifestat la presidenta de la Diputació de Barcelona, Núria Marín, administració que aporta 2 milions d’euros en la primera fase de les obres. “Sabadell és part important de la realitat metropolitana, el nostre paper és contribuir en millorar les infraestructures de la gran Barcelona”, ha afegit.,
Un espai divers
L’espai actual per on es crearà el Portal Sud està afectat des de fa anys. De fet, fa més d’una dècada ja es va actuar a la zona, eliminant el gruix d’horts que hi havia en un entorn on hi proliferaven construccions d’obra i on si solien fer reunions familiars i d’amics de cap de setmana. De tot allò encara avui dia en queda un reducte. La petjada de l’horta es veu a simple vista amb terrenys ja sense cultivar, però si un s’endinsa camins enllà hi pot trobar tanques i espais on clarament s’hi fan treballs de cultiu. Al seu costat, restes de deixalles i fins i tot un cotxe destrossat testimonien el pas recent de persones.
També hi ha una sortida d’aigua que prové de la zona industrial i de la ciutat, i que caldrà remodelar amb el projecte urbanístic, donat que es troba just a tocar d’on s’ha previst crear la rotonda que distribuirà el trànsit en aquest punt de la ciutat.