Dijous, 12 de desembre del 2024

Les obres d’integració i perllongament de la línia de FGC a Manresa començaran d’aquí un any i mig

Els treballs costaran prop de 50 MEUR

|

Pas endavant en el projecte d’integració urbana i perllongament de la línia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a Manresa. Les obres de tots dos projectes, que costaran prop de 50 MEUR, començaran d’aquí a un any i mig. Ho ha anunciat el conseller de Territori, Juli Fernández, qui ha explicat que ja s’ha licitat el projecte constructiu per a l’ampliació i integració urbana de la línia dins de Manresa. D’altra banda, també s’ha adjudicat la redacció de l’estudi informatiu i el projecte constructiu del perllongament de la línia des de Manresa fins al parc de l’Agulla. Tot plegat, ha assegurat l’alcalde, Marc Aloy, representa la transformació d’una línia de tren en “un metro de ciutat i comarcal”.

Fa més de dues dècades que, a la capital del Bages, es parla de les millores ferroviàries que ara es posen en marxa. Els projectes constructius que han sortit a licitació definiran tècnicament les actuacions necessàries per a la integració urbana i l’ampliació de la línia Llobregat-Anoia dins de Manresa. Es tracta de dues licitacions per a la redacció dels projectes constructius d’obra civil, via, catenària i integració urbana; i l’altre d’arquitectura i instal·lacions ferroviàries i no ferroviàries. L’import global és de 593.950 euros i el termini màxim de redacció, de 10 mesos.

Per a aquesta actuació, l’estudi informatiu ja aprovat contempla el soterrament de la línia des de l’estació de Manresa Alta, l’enderroc de l’actual estació Manresa Baixador, l’allargament de la via i la construcció d’una nova estació terminal sota el passeig Pere III, més a prop del centre de la ciutat.

Així, a partir de l’estació de Manresa Alta, la nova rasant dissenyada per al pas del ferrocarril quedarà coberta, fet que millorarà la permeabilitat de la trama urbana (carrers de la Sèquia i de Camps i Fabrés) i el paisatge urbà. Pel que fa al nou traçat que es generarà a partir de Manresa Baixador, es preveu un gir cap a l’esquerra per creuar per sota de la zona esportiva de l’Institut Lluís de Peguera finsarribar a la nova estació, que disposarà de dues vies.

L’espai que quedarà alliberat amb l’enderroc de l’estació de Manresa Baixador s’urbanitzarà, així com tota la superfície del futur túnel. Això permetrà obrir un nou vial que donarà continuïtat al carrer Carrasco i Formiguera fins a la carretera de Santpedor.

Perllongament amb dues noves estacions: al barri de la Parada i a l’entorn del Parc de l’Agulla
Pel que fa al perllongament de la línia Llobregat-Anoia cap a la zona del Parc de l’Agulla, l’estudi informatiu que ara s’ha adjudicat contempla la construcció de dues noves estacions, situades al barri de la Parada i al mateix entorn del parc. Per a cada estació, que haurà d’estar adaptada per a persones amb mobilitat reduïda, s’avaluaran, com a mínim, dues alternatives.

També s’inclouran la definició i valoració al nivell corresponent de les diferents alternatives de l’obra d’infraestructura, via, catenària, senyalització i totes les instal·lacions associades a les noves estacions, incloent-hi totes les reposicions de serveis afectats, urbanització, jardineria de superfície, integració urbana de les noves estacions, desviaments provisionals de trànsit i altres afectacions possibles durant l’execució de les obres.

Altres actuacions en l’àmbit del Bages
Aquestes són dues de les actuacions del Govern previstes en l’àmbit del Bages, juntament amb el projecte de creació d’una nova línia de tren-tramvia, que actualment es troba en tràmit de redacció de l’estudi de factibilitat. La nova línia, amb una longitud aproximada d’uns 38 km, estaria formada pels següents trams: sistema urbà Manresa-Sant Joan de Vilatorrada; ramal fins a Súria i ramal fins a Sallent i Berga.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483