Dimecres, 22 de gener del 2025

Les obres del túnel del tram central de l’L9 del metro de Barcelona acabaran el 2027

El PSC aprofita que l'obra ha estat aturada més d'una dècada per comparar-ho amb els incompliments de l'Estat

|

Les obres del tram central de la línia 9 de metro, que ha de connectar La Sagrera amb Zona Universitària, s’han reprès dimecres després de més d’una dècada anys aturades. La tuneladora s’ha tornat a activar per perforar el subsol entre les estacions de Manel Girona i Lesseps, el tram de poc més de quatre quilòmetres que encara quedava pendent de construir. Segons el Govern, la previsió és que l’estiu del 2023 hagi arribat a Mandri, i que de cara el desembre del 2024 hagi fet tot el recorregut fins Lesseps. La Generalitat invertirà 926 milions d’euros en aquest tram i preveu que les obres del túnel finalitzin el 2027. Pel vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, aquests treballs són “l’obra més important dels últims 20 anys” a Catalunya.

Un cop acabada la feina de la tuneladora es faran les instal·lacions de vies i serveis, per després anar posant en marxa estacions a partir del 2027. Amb aquesta actuació l’L9 sumarà dotze estacions noves, que estan pendents d’acabar de construir: Camp Nou, Campus Nord, Manuel Girona, Sarrià, Mandri, el Putxet, Lesseps, Sanllehy, el Guinardó – Hospital de Sant Pau, Maragall, la Sagrera i la Sagrera Estació.

En relació amb això, el secretari general de Territori, Ricard Font, ha detallat que les estacions noves es construiran a través del forat del túnel, amb el que no caldrà tornar a obrir els pous d’atac que es van cobrir amb l’aturada de les obres. “No caldrà obrir cap ferida més”, ha expressat.

Dins el pla d’obres també es duran a terme inspeccions tècniques en els edificis ubicats en la zona d’influència de les obres del túnel, per deixar-ne constància del seu estat o detectar si existeix una patologia. Territori ja ha catalogat com a edificis “sensibles” la parròquia de San Odon, i tres immobles més de l’entorn considerats patrimoni arquitectònic comercial/oficines, i patrimoni arquitectònic ús mixt i residencial.

Quant a l’impacte mediambiental, Territori calcula que la finalització de les obres de la línia 9/10 suposaran un estalvi de 5.100 de CO2 anuals, i eliminaran de la xarxa viaria 8.130 vehicles al dia. En aquest sentit, Puigneró ha destacat que l’L9 és una “eina de lluita contra el canvi climàtic”. “Avui no només estem fent una línia de metro, estem descarbonitzant la mobilitat del país”, ha assegurat el vicepresident.

Al seu torn, la tinenta d’alcalde de Barcelona, Janet Sanz, que també ha visitat la represa de les obres, ha celebrat la reactivació d’una actuació “tan necessària”, i que permetrà “començar a cosir el deute històric que la Generalitat té amb Barcelona”. En aquest sentit, Sanz ha demanat “un sobreesforç” en inversió i execució, i que “es compleixin els terminis”. “Després de tants retards, hem de donar certeses a la ciutadania i complir els calendaris que donem”, ha assenyalat.

Tanmateix, el vicepresident Puigneró ha reivindicat el “compromís ferm” del seu departament, i ha recordat que el nivell d’execució dels pressupostos destinats a infraestructures es va situar en un 90% l’any passat. “Volem que continuï sent així, i fem una crida a la resta d’administracions perquè tinguin el mateix nivell d’execució”, ha sentenciat.

Actualment, la línia 9/10 té 37 quilòmetres en servei els seus trams nord i sud. En concret, L9 nord transcorre entre Can Zam i La Sagrera i l’L9 sud entre Zona Universitària i l’Aeoroport mentre que L10 nord uneix Gorg i La Sagrera i l’L10 sud entre Collblanc i Zona Franca. Les actuacions per finalitzar les obres de la línia han comptat amb una inversió total de 5.942 MEUR.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483