Les matriculacions de cotxes a Catalunya durant l’any 2022 han caigut un 8,1% respecte de l’any passat, segons les dades publicades aquest dilluns per la patronal Anfac. Així, durant l’últim any es van entregar a Catalunya fins a 101.724 turismes, 9.000 menys que el 2021 (110.728). Es tracta d’una caiguda que en termes percentuals ha superat la mitjana estatal, que ha registrat un descens del 5,4%, fins a 813.396 unitats. Anfac ha assenyalat la inflació i la crisi de semiconductors com a principals frens al creixement durant el 2022, any que qualifiquen de “complicat”. De cara al 2023, la patronal augura un “escenari desfavorable”, però espera que es “normalitzin” les cadenes logístiques per poder entregar més vehicles.
En aquest sentit, la patronal relata que durant l’últim any també s’han trobat amb “dificultats” en el transport de vehicles als concessionaris, que ha provocat “retards” en les entregues als compradors. De fet, cal recordar que tot plegat ha provocat que grans empreses automobilístiques com Seat hagin hagut d’aplicar un Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO) a les plantes de Martorell i Barcelona per tal d’adaptar-se a la situació.
Cauen Nissan i Seat, i creix Cupra
Precisament Seat és una de les marques que també veu retallades les seves vendes. Segons la radiografia patronal, la marca amb seu a Catalunya cau un 30,2% fins a les 49.200 unitats el darrer any. Tot i el descens del 16,61% de les matriculacions, continua ocupant la plaça de cotxe de gasolina més venut el Seat Arona, amb 17.335 vehicles a l’Estat. En canvi, l’altra marca del grup Volskwagen que amb origen a Catalunya, Cupra, augmenta un 21,5% les seves matriculacions fins a superar les 13.400 unitats el 2022.
Una altra marca que veu caure les vendes és Nissan, que redueix un 30,5% les matriculacions el 2022 (18.122 en total) just l’any en què les seves tres factories catalanes han quedat definitivament clausurades. Pel que fa al context general, Anfac també ha apuntat l’augment del preu dels carburants i l’alça dels tipus d’interès com a factors que han “condicionat negativament” la decisió de compra dels usuaris.
Xifres “molt lluny” de les precovid el 2023
Sobre el conjunt de l’Estat, l’any ha tancat amb xifres per sota de les previsions del sector, que situaven les matriculacions al voltant de les 830.000 unitats en el millor dels escenaris. Pel 2023 Anfac contempla dos escenaris: en el primer créixer fins a les 870.000 unitats i en el segon fins a les 960.000 (10% més), si se solucionen els colls d’ampolla en la producció. En qualsevol cas, la patronal defensa que són càlculs que estan “molt lluny” de les xifres prepandèmia.
Per tipus de combustible a Catalunya, les matriculacions de vehicles de gasolina han caigut un 18,37%, fins a les 43.375 unitats; les de dièsel un 29,11%, fins a les 10.272 unitats. En canvi, la resta de combustibles han crescut un 11,54% respecte del 2021. En aquest sentit, els cotxes electrificats han continuat l’increment gradual dels últims anys amb un 26,81% més de vendes a Catalunya, fins als 13.053, dada que ja supera els de dièsel. Els vehicles híbrids, han notat un augment del 7,64%, fins a les 34.455 unitats, més de del doble que els elèctrics.
El cotxe elèctric més venut a l’Estat ha sigut el Tesla model 3; mentre que en la categoria d’híbrids endollables ha sigut el Peugeot 3008 i d’híbrids, el Toyota Corolla. Les dades d’Anfac també destaquen que les matriculacions d’autobusos a Catalunya durant el 2022 han crescut un 24,9% interanual, fins a les 457 unitats.