Les empreses de l’Associació Catalana de l’Empresa Familiar del Retail, Comertia, han viscut un mes d’abril “negre” amb una caiguda de les vendes del 68,4%. En un comunicat, Comertia ha explicat que sense comptar les dades del sector de l’alimentació bàsica, la caiguda de vendes hagués arribat fins al 81,7%.
De fet, els supermercats són els únics que han seguit a l’alça, creixent un 21,9% a l’abril respecte al mateix mes de l’any passat, i lleugerament per sota del març, quan van pujar un 25,7%. La resta de sectors s’han desplomat per complet: l’oci i la cultura ha caigut un 99,7%, la moda un 93,7% i la restauració un 90,5%. De cara al maig, els pronòstics són més optimistes, però encara amb una caiguda important de vendes, del 40%.
Segons Comertia, un 75% de les empreses adherides han demanat algun tipus de finançament per culpa de la pandèmia de coronavirus, i des de l’associació demanen més accions per part de l’administració.
El president de Comertia, David Sánchez, diu que cal que les autoritats decideixin “quin paper volen que tingui el comerç en les ciutats del futur”, tenint en compte que és un sector “intensiu en contractació i que aporta un 13% del PIB”.
Segons els empresaris de Comertia, el govern espanyol hauria de suspendre impostos i taxes durant el període de l’estat d’alarma i post-covid, i impulsar una legislació per trobar un equilibri entre arrendataris i llogaters per facilitar les negociacions.
Aquest maig, la majoria d’empreses de Comertia ja estan operatives, ja sigui a través de serveis essencials (alimentació, telefonia, benzineres) o perquè han apostat per la venda online (moda, llar, complements personals, joguines, restauració, càtering). A més, també hi ha botigues que han començat a obrir amb cita prèvia, especialment les de tipus tèxtil, les llibreries o les de moda, mentre que segueixen tancats cinemes, botigues de pirotècnica o gimnasos o joieries.