Les ciutats de Barcelona i Sevilla signen una aliança estratègica amb l’objectiu de promocionar conjuntament el turisme de proximitat. En un acte celebrat aquest dijous a l’hotel Palace de Barcelona, una delegació dels organismes de promoció de les dues localitats ha presentat la primera acció de l’acord, que consistirà en una visita presencial a París per donar visibilitat a les destinacions i atraure el mercat francès, un dels principals emissors de turistes a l’Estat. La directora de Turisme de Barcelona, Marian Muro, ha assegurat que l’acord tindrà recorregut “com a mínim fins al 2023” i que la intenció és promocionar les dues ciutats cap a altres mercats a mesura que es reactivi el sector turístic després de la pandèmia.
A través d’aquesta aliança, Barcelona i Sevilla han elaborat un pla de promoció centrat en cinc conceptes. Aquests són l’arquitectura, la gastronomia, la moda, la literatura i la sostenibilitat. “L’acció promocional està molt basada en la cultura i les indústries creatives, uns conceptes que formen part de la nova estratègia de màrqueting turística de la ciutat”, ha subratllat el president del comitè executiu de Turisme de Barcelona, Eduard Torres.
En el camp de l’arquitectura, per exemple, els organismes de promoció han posat en conjunt les figures d’Antoni Gaudí i Aníbal González per destacar el seu ús en l’ús de la rajola de ceràmica com a element ornamental de la seva obra. En el cas de la literatura, el denominador comú és el Poeta Antonio Machado, mentre que en l’àmbit de la gastronomia es posa l’accent en els productes de quilòmetres zero i la cuina mediterrània.
La presentació d’aquesta iniciativa es farà a l’ambaixada espanyola de París el pròxim dimarts 15 de juny, en el que serà la primera acció conjunta de les dues ciutats.
Una llarga llista de col·laboradors
A banda de les organitzacions Turisme de Barcelona i Turismo de Sevilla –els principals impulsors de la iniciativa-, l’acció de promoció també compta amb el suport d’operadors i organismes d’altres ciutats. En aquest cas també hi col·laboren Renfe i Vueling com a ‘partners’ de mobilitat. També hi participen Port Aventura, La Roca Village i el palau Las Dueñas-Casa de Alba. Per altra banda, la iniciativa compta amb el suport de l’organisme públic Turespaña, l’Oficina Espanyola de Turisme a París (OET) i l’ambaixada espanyola a París.
Aquest primer acostament a la capital francesa tindrà continuïtat a l’octubre amb una acció amb Renfe, on un tren d’alta velocitat passarà per les ciutats de París, Barcelona i Sevilla amb diversos agents del sector, periodistes i ‘influencers’ francesos. Més endavant, de cara a l’any 2022, les ciutats catalana i andalusa es presentaran al mercat de l’Orient Mitjà, concretament a Dubai, Abu Dabi i Doha, per promocionar el mercat de llarga distància.
De fet, la directora de Turisme de Barcelona, Marian Muro, també ha avançat que s’està valorant emprendre algun tipus d’acció al mercat nord-americà, el principal emissor de turistes a la ciutat de Barcelona i el segon més rellevant a Sevilla. “De moment ens centrem en aquells mercats on podem tenir recorregut”, ha comentat Muro, qui no descarta noves activitats de promoció a mesures que s’aixequin les restriccions vinculades a la covid-19.
El mercat francès, un dels més rellevants
Segons dades facilitades per Turisme de Barcelona, el mercat francès acostuma a situar-se entre els tres primers mercats emissors de Barcelona, juntament amb el Regne Unit i els Estats Units. L’any 2019, els turistes francesos van representar un 7,7% del total de visitants estrangers a la capital catalana, un percentatge que es va enfilar fins a l’11% l’any 2020, coincidint amb la pandèmia.
Per altra banda, un 83,3% dels francesos que arriben a Barcelona ja han visitat la ciutat en ocasions anteriors, un percentatge molt superior respecte a la mitjana de la resta de països (48,7%).