Continuen produint-se tota mena de pronunciaments sobre l’ampliació de l’aeroport en totes direccons. Així, l’Associació de Línies Aèries (ALA), que agrupa el 85% de les aerolínies, ha rebutjat “frontalment” la possibilitat que el Document de Regulació Aeroportuària (DORA) s’allargui un any més després de la suspensió de l’ampliació de l’aeroport del Prat. L’actual document comprèn el període entre el 2017 i el 2021 i el nou document inclourà les inversions entre el 2022 i el 2026. “Aquest endarreriment afegiria incertesa a un sector que requereix estabilitat i certesa en els pròxims anys que seran clau per a la seva recuperació”, ha assenyalat l’entitat en un comunicat. Aquest dilluns, la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ja va afirmar que aquesta opció “generaria més inconvenients que beneficis”.
El nou document, que en un principi havia d’incloure l’ampliació de l’aeroport del Prat després de l’acord del passat 2 d’agost, s’aprovarà per part del Consell de Ministres previsiblement el 30 de setembre. Les aerolínies declinen però que el DORA s’allargui un any més per donar més temps als governs espanyol i català arribar a un acord després que es trenqués fa una setmana: “Les companyies aèries es mostren en contra de prorrogar l’actual DORA, amb una vigència que finalitza aquest any, doncs aniria en contra de l’esperit de la pròpia regulació aeroportuària, que és el de construir un marc d’estabilitat i predictibilitat en els pròxims cinc anys”, ha assenyalat el president de l’ALA, Javier Gándara, que ha aprofitat per reiterar que no només és important mantenir el calendari previst sinó que el sector necessita una rebaixa de tarifes, en línia del què va proposa la Comissió Nacional del Mercat i la Competència.
En sentit contrari, l’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, ha advertit que emprendrà accions legals si es duu a terme l’aprovació del Document de Regulació Aeroportuària (DORA) vinculat a la proposta d’ampliació de l’aeroport. Mijoler s’ha pronunciat en diverses ocasions en contra l’ampliació de la tercera pista perquè afectaria els espais naturals protegits de l’entorn. L’alcalde ha fet una resposta oficial al plantejament coincidint amb el dia en què acaba el termini perquè les administracions que van participar al Comitè de Coordinació Aeroportuària de Catalunya del 3 de setembre presentessin observacions. Mijoler considera que “el territori no pot donar llum verda a la proposta d’ampliació de la tercera pista tant per motius formals com de fons”.
L’alcalde lamenta que hi ha hagut falta d’informació pel que fa al desenvolupament del propi document. “Sorprèn i preocupa que no s’hagi complert el compromís dels representants del govern espanyol (…) de què no es duria a aprovació la proposta d’ampliació del camp de vol sense consens amb el territori, que tal i com ha manifestat contundentment el president de la Generalitat i les alcaldies de Barcelona i el Prat de Llobregat està lluny d’haver-se assolit”, destaca. De la mateixa manera, denuncia el poc marge per haver pogut presentar estudis alternatius referents a l’ampliació de l’aeroport ni assolir un consens. A més, assegura que s’ha prescindit de l’anàlisi d’altres mesures de reforç dels aeroports de Girona i Reus i de la connexió ferroviària entre ells i l’entorn corresponent.
Pel que fa a l’impacte ambiental, considera que l’ampliació “comportaria danys impossibles de compensar sobre la biodiversitat i el sistema hidrològic i arraconaria les zones humides entre l’aeroport i el riu. Una de les majors afectacions seria la pràctica desaparició de la llacuna de la Ricarda. Amb tot, recorda que la Comissió Europea va emplaçar el govern espanyol el passat mes de febrer a prendre mesures addicionals de protecció i millora de la gestió del Delta del Llobregat davant dels projectes de grans infraestructures com ho és la de l’aeroport.