Diumenge, 22 de desembre del 2024

L’automoció exigeix als governs que impulsin ajuts al vehicle elèctric i més xarxa de recàrrega: “El temps s’esgota”

Wallbox lamenta la "immensa" burocràcia per a la instal·lació de carregadors elèctrics i diu que n'hi ha 7.400 en espera

|

Els fabricants i distribuïdors de vehicles han fet una crida a les administracions que impulsin ajuts al vehicle elèctric i desenvolupin xarxa per carregar-los de manera immediata per acabar amb la “incertesa” i “confusió” que tenen els clients a l’hora de comprar-se un cotxe en un congrés a l’Automobile Barcelona.”El temps s’està esgotant”, ha dit el director general d’Anfac, José López-Tafall. Patronals i empresaris han coincidit a dir que una de les “barreres” per impulsar és la infraestructura de recàrrega, que no és prou àmplia per garantir l’autonomia dels vehicles. En concret, han lamentat que hi ha 7.400 punts pendents d’autoritzar-se i només s’han desenvolupat la meitat dels promesos el 2022.

Sota el nom ‘El moment de l’electrificació’, el congrés organitzat per l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac) i per la Patronal Catalana de la Distribució d’Automoció (Fecavem) ha posat el focus en com impulsar l’electrificació.

El president de Fecavem, Jaume Roura, ha assenyalat que el parc automobilístic espanyol té 14 anys d’antiguitat, fet que demostra que “alguna cosa s’està fent malament”. Segons Roura, hi ha un “gran problema” amb la xarxa de recàrrega. “Havíem d’acabar el 2022 amb 45.000 punts, n’hi ha 15.000 i la meitat no funcionen”, ha etzibat.

Alhora, la patronal de la distribució ha exigit que es resolguin les dificultats burocràtiques per aconseguir llicències per instal·lar punts de recàrrega. “Això s’ha de resoldre, perquè si no el client final està molt desorientat”, ha afegit el líder de Fecavem.

Les organitzacions empresarials han recordat que no hi ha un altre sector que hagi de canviar per complet la seva tecnologia principal, que en aquest cas és el motor de combustió i han criticat la duresa de la normativa Euro 7 perquè “distorsiona” la producció de vehicles “per un guany ambiental mínim”. Per això, han urgit que cal accelerar la infraestructura de recàrrega pública, millorar els plans d’ajuts i la implementació d’una fiscalitat que afavoreixi l’electrificació. “Ho vam demanar el gener amb urgència i ja som al juny. Se’ns fa tard”, ha dit López-Tafall , que ha reclamat solucions “aquest mateix mes”.

Tots els presents al congrés han coincidit que una de les “barreres” per impulsar el vehicle elèctric és la infraestructura de recàrrega, que no és prou àmplia per donar confiança als clients de l’autonomia dels seus vehicles. “Una dada esfereïdora és que hi ha 7.400 punts pendents d’autorització”, ha assenyalat Ivan Tallón, el gerent del fabricant de carregadors Wallbox a Espanya i Portugal.

Tallón ha criticat que es trigui “entre 12 i 18 mesos a posar en marxa” un punt de recàrrega fet que fa “impossible” per moltes empreses dur a terme aquestes inversions i ha posat sobre la taula que hi ha altres països, com Portugal que tenen un temps d’espera de 2 mesos. El representant de Wallbox també ha assenyalat que els ajuts del pla MOVES “triguen molt a arribar” i no compten amb “ajuts fiscals a la renda de l’any vinent”.

El congrés també ha servit per presentar l’ideari del Grup Diagonal, integrat per patronals, sindicats i fabricants per impulsar l’automoció a Catalunya. Aquest grup de reflexió està format per les patronals Anfac, Fecavem, Ciac, la institució pública Fira de Barcelona, les empreses Seat, Ficosa i Repsol i els sindicats UGT i CCOO i coordinat per Grand Thorton.

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha entomat les crítiques i ha assegurat que “cap euro dels ajuts públics es quedarà en un calaix” i que la línia d’incentius a la compra del vehicle elèctric “no trigarà a donar el salt definitiu” perquè els preus siguin “accessibles”. “Els puc garantir que el govern no defugirà responsabilitats”, ha dit.

Al seu torn, el secretari d’Empresa i Competitivitat, Albert Castellanos, ha assenyalat que el doble esforç del sector de produir motors elèctrics i de combustió alhora “no es sostenible durant molts anys”. “Necessitem accelerar la penetració del vehicle elèctric a Espanya si no volem quedar enrere”, ha assenyalat. Precisament, Castellanos ha posat d’exemple com a iniciativa a seguir el PERTE VEC, perquè és una mostra de la col·laboració público-privada. La gestió de la línia d’ajuts amb fons europeus havia estat criticada pel Govern per la manca d’execució aconseguida.

Wallbox presenta el Supernova 150, que ofereix una autonomia de 100 quilòmetres en 7 minuts
El ‘country manager’ d’Iberia Wallbox, Iván Tallón, ha lamentat la “immensa” burocràcia per a la instal·lació de carregadors per a vehicles elèctrics a l’Estat i ha assegurat que n’hi ha 7.400 pendents de rebre una autorització d’escomesa. “Més d’un 30% està esperant per temes burocràtics”, ha assenyalat Tallón, que ha indicat que ara hi ha uns 21.000 punts de càrrega. A més, considera que això pot fer que l’objectiu d’arribar a 100.000 carregadors al 2030 no es compleixi. Segons ha dit, la burocràcia provoca que un punt de subministrament elèctric tardi entre 12 i 18 mesos en entrar en funcionament. Wallbox presenta durant l’Automobile el seu nou carregador Supernova 150, que permet afegir 100 quilòmetres d’autonomia en només set minuts.

Tallón creu que amb l’objectiu d’instal·lar 100.000 carregadors al 2030 a l’Estat augura un creixement “bestial” en el sector, segons ha apuntat en declaracions a l’ACN. La multinacional catalana presenta a l’Automobile, que se celebra al recinte de Montjuïc de Fira de Barcelona, fins al 21 de maig el seu nou carregador Supernova 150, que pot afegir 100 quilòmetres d’autonomia en només set minuts de càrrega. Està pensat per instal·lar-se en llocs públics i està destinat a grans corporacions o inversors que pensin en muntar una electrolinera.

Es tracta de la segona generació del carregador públic de la companyia, que es va llençar la mercat a principis de l’any passat. La seva fabricació, com la gran majoria de productes, té lloc a la Zona Franca. De moment, Wallbox ja ha venut un miler d’unitats en 32 països de tot el món.

A l’Automobile, la multinacional hi presenta un segon carregador, el Pulsar Pro, que disposa de càrrega direccional i està destinat a espais compartits i pot ser utilitzat per centenars d’usuaris que s’han d’identificar prèviament perquè la màquina els reconegui. El country manager Iberia de Wallbox espera que l’actual edició de l’Automobile, que presta especial atenció a l’electrificació, serveixi per impulsar la mobilitat elèctrica. En aquest sentit, ha destacat la varietat de models que ofereixen les grans marques presents al certamen.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483