L’Automobile Barcelona, el Saló Internacional de l’Automòbil, torna a fer del recinte de Fira de Montjuïc l’aparador del sector amb més de 30 marques que presenten nous models, amb els vehicles electrificats com a grans protagonistes. L’esdeveniment, organitzat per Fira de Barcelona amb el suport de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac) compta amb 14 primícies, entre les quals hi ha tres novetats mundials. L’aposta del sector pels cotxes de baixes emissions queda reflectida en la llista de presentacions, la gran majoria de les quals van equipades amb motors híbrids o elèctrics, com el Cupra Tavascan, que es pot veure per primer cop a Barcelona després de presentar-se a Alemanya.
El certamen, que durarà fins al 21 de maig, mostra també el prototip de la furgoneta elèctrica d’Ebro Eco Power, que es fabricarà a l’antiga fàbrica de Nissan, i el Mercedes-Benz Classe E, tots dos presentats per primera vegada en un saló a nivell mundial. Encara que s’hagués presentat a la premsa, el Cupra Tavascan tampoc s’havia pogut veure en un esdeveniment professional.
Entre altres primícies, hi figuren els BYD Dolphin i Seal, la gamma Dacia Extrem, el Hyundai Kona, el Mazda MX30 REV, el Renault Clio o el nanocotxe S04 de Silence, que també forma part dels projectes escollits per reindustrialitzar els terrenys de Nissan a Zona Franca.
L’organització ha remarcat la importància d’organitzar el certamen en un context de transformació del sector cap a la mobilitat sostenible. El president d’Automobile Barcelona, Enric Lacalle, ha destacat que per avançar cap a aquest nou model de sector és necessari incrementar la infraestructura de punts de recàrrega i impulsar ajuts per fomentar la compra de vehicles per rejovenir el segon parc automobilístic més envellit d’Europa, per darrere del de Grècia.
Segons el president de Fecavem, Jaume Roura, el saló s’ha donat en un “moment de recuperació importantíssim” pel sector, que fa més de dos anys que pateix les disrupcions per la falta de subministraments que han obligat a empreses del sector com Seat a aturar i reduir les produccions i als clients a esperar mesos per poder tenir un vehicle. “Mica en mica es va resolent el problema, espero que a finals d’any estigui normalitzat”, ha afirmat en declaracions a l’ACN. Roura ha fet una crida al sector europeu que equipari costos perquè el vehicle elèctric pugui “arribar a les classes mitjanes i baixes” ja que ara mateix les marques xineses “guanyen completament” la competició de preus.
Les perspectives del sector
El sector d’automoció i de la mobilitat afronta l’any 2023 amb el nivell més alt d’optimisme des de l’inici de la pandèmia, tot i que amb nombroses incerteses que inclouen noves amenaces, segons l’avenç del Baròmetre Auto Mobility Trends de Coche Global presentat al saló Automobile Barcelona.
Més del 50% de les empreses preveuen augmentar la facturació i el resultat operatiu en acabar aquest exercici. El clima de confiança al sector assoleix un 33,8% d’empreses que preveuen que el mercat i la indústria millorin el 2023. Aquest indicador va ser només d’un 16,9% el 2022.
Les principals preocupacions de les empreses del sector se centren el 2023 a la persistència del problema de subministrament de microxips, amb un 68% que preveuen un impacte fort o molt fort en el seu negoci a causa d’aquesta dificultat.
El 2023 irromp també com a segona preocupació l’efecte que tindrà al sector la nova normativa europea Euro 7 de reducció d’emissions, amb un 62% de les empreses que esperen un impacte negatiu fort o molt fort.
Impuls de l’elèctric, i l’opció de provar els vehicles
Sota el lema ‘Electritzant’, el certàmen centenari ha muntat ‘l’Electric Zona’, on hi ha 13 models electrificats en podis elevats per donar protagonisme a aquests models. En la seva 42a edició, el saló mostra les novetats de 31 firmes automobilístiques com Seat, Mercedes-Benz, Nissan, Mistubishi o Hyundai. En total, hi ha un 40% més de marques que el 2021.
D’altra banda, els tradicionals ‘boxes’ ubicats a les avingudes Reina Maria Cristina i Rius i Taulet posaran a partir de dissabte disposició del públic general i els aficionats les gammes de les marques expositores.
A més, la fira inclou un seguit de demostracions per mostrar les “virtuts” dels motors elèctrics en un circuit al voltant de la Font Màgica de Montjuic. Les exhibicions van a càrrec de pilots professionals com Laia Sanz, campiona del món de trial 14 vegades.
Aquesta edició no només se centra en els cotxes, sinó que també hi ha lloc pels nous sectors de la mobilitat com plataformes integrades, sistemes de recàrrega, renting o patinets amb marques com Acciona Silence, Astara Move, Seat Mo o Wallbox.
Motoh!
Les motos també són protagonistes amb el retorn del saló Motoh!, de l’11 al 14 de maig. El certamen de vehicles de dues rodes, coorganitzat amb Kando Events, se celebra al Palau 7 i compta amb més de 40 expositors, entre ells Kawasaki, Harley Davidson, Yamaha o Keeway. La firma xinesa Yadea hi presenta el model Keneness, la primera moto elèctrica no scooter de la marca.
Els visitants del saló de motos poden provar els models en un entorn segur i sota supervisió en una pista urbana. El saló s’ha aliat amb el Servei Català de Trànsit per instal·lar una àrea de formació per contribuir a reduir la sinistralitat sobre dues rodes. El Motoh! coincidirà amb els dos primers dies en què l’Automobile obrirà les portes al públic.