Eduard Fernández (@eduard_bcn)
Ha estat la moda d’aquest estiu: a través de la pantalla del teu mòbil, un petit monstre apareix davant teu al carrer, a casa o al parc, llest per ser capturat. Es tracta, òbviament, de l’aplicació per mòbils Pokémon Go, que ha superat les 500 milions de descàrregues a nivell internacional des del seu llançament el juliol passat, i que s’ha convertit en un fenomen de masses global. La popularitat de la franquícia de videojocs i l’intel·ligent ús del sistema de geolocalització han estat alguns dels factors que han contribuït al seu èxit.
Tanmateix, Pokémon Go també ha aconseguit popularitzar entre el públic la realitat augmentada, una tecnologia que permet afegir tot tipus d’elements virtual a les imatges en temps real que veus a través de tabletes, smartphones o ulleres intel·ligents. I, malgrat que fins ara gran part de la població en desconeixia el seu ús, a Catalunya ja fa anys que un petit ecosistema d’empreses experimenta amb aquesta eina i explora com treure’n profit.
Catàlegs virtuals
“Pokémon Go ens ha ajudat perquè la realitat augmentada ha passat a formar part de l’imaginari col·lectiu, i molta gent comença a pensar en com aplicar-la a la seva empresa” explica a Més Economia Roger Pastor, un dels fundadors de Pangea Reality. La companyia, que compta actualment amb 25 treballadors, va néixer fa sis anys i ha desenvolupat aplicacions que incorporen la realitat augmentada per a marques com Coca-Cola, Cheetos o Globalia.
Pastor explica que fins ara aquesta combinació d’imatge real i elements virtuals s’ha usat principalment en campanyes de màrketing i en tot tipus de catàlegs comercials. La realitat augmentada permet mostrar als clients, en dimensions reals, com quedaria un determinat producte a casa, o un expositor dins d’una tenda. Des de Pangea, creuen que la unió de la geolocalització dels mòbils pot obrir nous camins per aquesta tecnologia, i que les administracions començaran a pensar en maneres de fer més interactives les visites a la seva regió. “Poden fer aparèixer informació, com consells amagats a determinats llocs, o oferir informació [en realitat augmentada] en punts d’interès històric”, argumenta l’expert.
Un catàleg d’una marca de làmpares, creat per Pangea Reality
La quarta revolució industrial
Si bé empreses com Pangea aposten per una realitat augmentada accessible “a tots els públics”, Aumenta Solutions, fundada fa tres anys a Barcelona, es centra en les aplicacions industrials d’aquesta tecnologia. “Cal tenir en compte que la realitat augmentada és un dels pilars de la revolució industrial 4.0, juntament amb l’internet de les coses i les macrodades, i vam veure que hi havia tot un seguit d’oportunitats en la indústria, que tot just començaven a sorgir i que han evolucionat tal i com imaginàvem”, explica Pere Roset, president executiu i un dels socis fundadors d’Aumenta Solutions.
En aquest cas, la realitat augmentada a través d’ulleres intel·ligents és usada per millorar l’eficiència en la producció industrial, o assistir a tècnics durant reparacions a través de l’enviament d’informació virtual. “Poder superposar sobre elements reals d’altres de virtuals que t’ajudin a entendre com es realitza un procés, o simular els passos a seguir en el muntatge i desmuntatge d’un dispositiu, fa que el temps d’aprenentatge sigui molt inferior per a un operari”, descriu Roset.
Es tracta d’una avantatge provada: un estudi de la consultora PwC assenyalava que els empleats d’una línia d’assemblatge de la fabricant d’avions Boeing podien manufacturar una ala de l’aparell amb una precisió molt superior i un 30% més ràpidament guiats per les instruccions en realitat augmentada de la seva tableta. De moment, Aumenta Solutions ha treballat amb empreses com Seat, Alstom o Space X, per millorar la producció i l’assistència tècnica.
Barcelona també compta amb una de les empreses pioneres en el desenvolupament de programari per facilitar l’ús de la realitat augmentada. Catchoom, una companyia que neix com a empresa spin-off de Telefónica I+D, posa a disposició dels seus clients les eines per crear tot tipus de contingut en realitat virtual. La ‘start-up’ catalana aposta per desenvolupar paral·lelament realitat augmentada i reconeixement visual, perquè les càmeres dels aparells puguin identificar i reaccionar davant una determinada imatge o objecte.
David Marimon, un dels fundadors de l’empresa, afirma que Catchoom es situa actualment entre les quatre o cinc millors empreses a nivell mundial en el sector, i que més de 100 clients confien en el seu sistema. Des de la firma també admeten que el principal efecte del fenomen Pokémon Go és que un major nombre d’inversors s’han interessat en la companyia.
“Un altre punt d’interès és que la gent vegi que la següent generació està molt acostumada a usar la càmera com a mitjà, i les marques han de ser conscients […] que la connexió entre el món real i el digital es produeix mitjançant la càmera”, explica Marimon.
https://www.youtube.com/watch?v=JSXQ7W7P96U
Aplicació industrial de la tecnologia desenvolupada per Catchoom
Pel que fa al futur de la realitat augmentada, l’expert argumenta que la tecnologia serà adoptada per la indústria de forma natural, “per tal d’aconseguir reduir costos en la producció, i incorporar l’assistència remota”. “Malgrat tot, les dificultats tecnològiques són molt altes, i els entorns són molt diferents, ja que no totes les fàbriques estan ben il·luminades i nétes, o, si estàs a l’exterior, les condicions meteorològiques varien”, puntualitza.
Innovació provinent d’Europa
La consultora Market and Research pronostica que la indústria de la realitat augmentada experimentarà un creixement anual mitjà de 85,4% entre 2016 i 2022. De moment, segons informava la cadena NBC, grans firmes tecnològiques nord-americanes com Apple, Alphabet de Google o Facebook han començat a ampliar els seus equips per a desenvolupar aquesta tecnologia.
Tot i això, des de Catchoom, que compta amb una oficina a Nova York, es recorda la importància que han tingut les empreses europees en l’impuls d’aquesta nova eina. “Es compta amb universitats molt fortes, sobretot a França i Regne Unit, i s’ha invertit en el sector des d’abans de la dècada dels noranta”, explica Marimon.
Pel que fa a la seva ubicació a Barcelona, els experts destaquen la visibilitat internacional aconseguida gràcies al Mobile World Congress i els menors costos de la capital catalana respecte a altres ciutats europees. No obstant, des de Pangea es critica la dificultat per trobar personal especialitzar en programació mobile, que creuen que s’acabarà regulant, i Catchoom adverteix d’una certa “bombolla de sous” en la indústria.
En qualsevol cas, Pere Roset, d’Aumenta Solutions, assegura que les empreses internacionals són conscients “que hi ha gent capaç de treballar amb aquesta tecnologia” a la ciutat, ja que “des de molt a l’inici” han sorgit propostes en aquest sector.