Dimecres, 22 de gener del 2025

L’alcalde socialista de Càceres afirma que les bateries de la fàbrica de Martorell “no es nodriran” de liti extremeny

Mentre Wayne Griffiths diu que Seat vol "liderar la recuperació" i avisa que no es pot "perdre el tren de l'electrificació"

|

L’alcalde socialista de Càceres, Luis Salaya, ha afirmat que les bateries de la fàbrica de Martorell “no es nodriran” de liti extremeny perquè rebutja que se situï una mina a pocs quilòmetres del municipi. En roda de premsa aquest divendres, Salaya ha dit que el consistori no permetrà “que es condicioni i sacrifiqui el futur d’una ciutat extremenya, novament, pel desenvolupament industrial d’altres zones del país”. El batlle ha esperat que es tingui en compte Extremadura perquè “ja abans es va condemnar a generacions d’extremenys i andalusos a una evolució més lenta i a un progrés més lent”. “Vam haver de sacrificar generacions senceres perquè altres comunitats autònomes tinguessin un desenvolupament industrial raonable”, ha subratllat.

El rebuig a nodrir de liti la fàbrica de Martorell s’emmarca en l’oposició del consistori de Càceres i plataformes ecologistes al projecte de situar una mina de liti prop de la ciutat. L’alcalde ha considerat la fàbrica “una notícia molt positiva per al sector automobilístic català” però ha dit que “no es nodrirà” de liti de Càceres perquè no es permetrà que s’instal·li la mina. O sigui que utilitza la catalanofòbia per als seus interessos d’evitar la mina prop de la ciutat.

De fet, Càceres ha mostrat l’oposició a la mina de liti amb manifestacions des de fa anys i el ple de l’Ajuntament ha mostrat gairebé per unanimitat el rebuig al projecte. Salaya ha expressat en nombroses ocasions que, si del consistori depèn, no hi haurà mina.

Tot això mentre a Martorell es celebrava l’aquelarre espanyolista de lloança a l’empresa que va ser en un temps el buc insignia del “desarrollo” fent-li fer el tomb cap a l’electrificació i els responsables del conglomerat d’empreses on SEAT s’ha diluït, han aprofitat per demanar diners dels projectes de recuperació europeus, un 14% del 10.000 milions d’euros que han de venir en els tres anys vinents al sector de l’automòbil. Així, el president de Seat, Wayne Griffiths, ha assegurat aquest mateix divendres que l’automobilística de Martorell vol “liderar la recuperació” econòmica i ser capdavantera en la transformació del sector cap al vehicle elèctric. Davant de Felipe VI i el president espanyol, Pedro Sánchez, Griffiths ha avisat que Espanya “no pot perdre el tren de l’electrificació”.

El president de Seat ha recordat la inversió de 5.000 MEUR que l’empresa té previst fer fins al 2025, que ara volen avançar en aquesta transformació, però que no poden “fer-ho sols”. “És vital que Espanya impulsi la creació d’un ecosistema del vehicle elèctric, que incentivi la demanada i desenvolupi una infraestructura pública de recàrrega”, ha reclamat, com ja havia fet en altres ocasions. Volkswagen ha confirmat que farà a Martorell un vehicle elèctric, com a part d’aquests plans d’electrificació i Griffiths ha destacat que el nou consorci entre Seat, Volkswagen, Iberdrola i el govern espanyol és un projecte “de futur, transversal i inclusiu”, que també comptarà amb Telefònica i CaixaBank.

“Espanya té un enorme potencial per arribar a ser un hub d’e-mobilitat”, ha assegurat, per la seva banda, el president del grup Volkswagen, Herbert Diess. El líder del grup ha remarcat que hi ha una “oportunitat històrica” amb l’electrificació del sector, i ha afegit que si bé “Volkswagen i el govern espanyol treballen braç a braç per la transformació cap a una mobilitat sostenible”, també compten “amb la col·laboració i la voluntat de la Comissió Europea perquè això sigui una realitat”.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483